Pretraga

Sljemenska žičara mora u izvanredno održavanje ‘teško’ milijun eura

A- A+

Sljemenska žičara puštena je u promet u veljači 2024. godine, a tada je izazvala brojne polemike i kontroverze. Govorilo se kako je preskupa i nesigurna. No, tri godine kasnije i dalje stoji i radi – iako zahtijeva redovito i izvanredno održavanje. U skladu s tim, Grad Zagreb pokrenuo je postupak javne nabave za izvanredno održavanje sljemenske žičare, ukupne vrijednosti 1,1 milijun eura. Planira se nabava rezervnih dijelova, potrošnog materijala i tehnički stručni pregled. Uz to, u ožujku je započelo uklanjanje stare sedežnice, dok će gornja stanica kabinske žičare zasjati u novom ruhu.

Žičara sljeme, foto: Facebook; ZET-Zagrebački električni tramvaj

Kada je žičara Sljeme službeno puštena u promet 24. veljače 2022. godine, projekt je izazvao brojne polemike u javnosti. Dio građana i stručne javnosti smatrao je da je riječ o preplaćenom infrastrukturnom zahvatu kojeg je zagovarao tadašnji gradonačelnik Milan Bandić, dok su drugi stajali na njegovoj strani. Unatoč nestanku utrke Svjetskog skijaškog kupa sa Sljemena i kraćoj skijaškoj sezoni, žičara je s vremenom postala zanimljiva gradska atrakcija čije usluge nisu jeftine, kao ni njezino održavanje.

Upravo zbog složenosti postrojenja i propisa koji reguliraju njegov rad, Grad Zagreb pokrenuo je postupak javne nabave ukupne vrijednosti 1,1 milijun eura. Predmet nabave uključuje nabavu rezervnih dijelova, potrošnog materijala te izvođenje redovnog i izvanrednog održavanja žičare Sljeme. Iako su ključne komponente žičare još uvijek pod jamstvom – pogonski sustav ima jamstvo od pet godina, a konstrukcijski dijelovi deset – velik broj drugih dijelova zahtijeva sustavnu tehničku skrb.

Izdvojeni članak

Napokon otvaranje ponuda za Kranjčevićevu, stiže mega kran, a kreće i obnova sedežnice na Sljemenu

Sustav od pet funkcionalnih cjelina

Postrojenje žičare projektirala je i izvela austrijska tvrtka Doppelmayr Seilbahnen GmbH, a sastoji se od Donje postaje, Kutne građevine, Međupostaje Brestovac, Gornje postaje te trase sa stupovima i užetom. Donja postaja uključuje spremište kabina, automatski sustav transportera, perone, kontrolno-upravljački sustav i sustav natezanja užeta. Kutna građevina služi za promjenu smjera užeta i sadrži kontrolno-upravljački sustav bez mogućnosti izlaska putnika. U Međupostaji Brestovac nalazi se pogonski sustav cijele žičare, koji uključuje glavni i nužni pogon, užnice, vratilo i reduktor.

Gornja postaja također uključuje perone, sustave upravljanja i natezanja užeta. Trasa žičare proteže se u tlocrtnoj duljini od 5.017 metara i obuhvaća 34 stupa izvedena na 29 lokacija, a širina koridora iznosi 16 metara. Uže je podijeljeno u dvije sekcije: prva, duljine 8.620 metara, proteže se od Donje postaje do Međupostaje, dok druga, duljine 1.770 metara, vodi do Gornje postaje. Uže je izvedeno prema EN 12385-6 standardu, u varijanti 6×36 WS Solitec, s pocinčanom zaštitom, opisano je u tehničkoj dokumentaciji.

Žičara Sljeme | Foto: Žičara Sljeme

Redovno i izvanredno održavanje

Redovno održavanje uključuje skraćivanje i upletanje užeta, ispitivanje metodama bez razaranja te magnetno-induktivno ispitivanje čeličnog užeta promjera 54 milimetara. U slučajevima oštećenja uzrokovanih vremenskim neprilikama, pogrešnim rukovanjem ili utjecajem trećih osoba, provodi se izvanredno održavanje koje obuhvaća hitne intervencije, zamjene dijelova i vraćanje sustava u funkciju.

U takvim situacijama izvođač mora biti spreman odmah po pozivu naručitelja pristupiti lokaciji s pripremljenim rezervnim dijelovima i opremom, izvršiti demontažu oštećenih komponenti, provesti popravak i sastaviti odgovarajuću dokumentaciju u skladu sa zakonskim propisima.

Prema Zakonu o žičarama i pripadajućim pravilnicima, jednom godišnje mora se provesti stručni tehnički pregled od strane ovlaštenog gospodarskog subjekta. Temeljem pozitivnog nalaza, Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture izdaje odobrenje za daljnji rad žičare. Tom pregledu prethodi godišnji servisni pregled kojim se utvrđuje ispravnost svih podsustava, a po potrebi provode se i dodatni zahvati održavanja.

Žičara Sljeme, foto: Facebook, ZET-Zagrebački električni tramvaj

Gornja stanica u novom ruhu

No, valja podsjetiti i na neke ranije vijesti o radovima i projektima na Sljemenu, poput gornje stanice kabinske žičare. Riječ je o vrijednom primjeru hrvatske industrijske arhitekture, koji je 1960-ih godina projektirao Franjo Bahovec. Žičara je prestala s radom 2007. godine, no uskoro će zasjati u novom ruhu i dobiti novu namjenu. Kako je još u prosincu objavio Grad Zagreb, vrijednost projekta iznosi 1,3 milijuna eura.

Dok je donja stanica već ranije dana na korištenje Hrvatskoj gorskoj službi spašavanja, gornja će biti prenamijenjena u Interpretacijski centar Parka prirode Medvednica. Uz to, služit će i kao informacijsko-edukacijski punkt te edukacijski centar za djecu u sklopu gradskog projekta Škola u prirodi.

Rekonstrukcija sedežnice

Osim toga, u ožujku je započelo uklanjanje stare sedežnice, koja je 2023. godine nastradala u oluji. O tome je govorio i gradonačelnik Tomašević u tadašnjem videu objavljenom na Facebooku, u kojem je pokazao i svoje snowboard vještine.

– Na radove uklanjanja nadovezat će se i radovi postavljanja nove sedežnice. Stara je izgrađena još za vrijeme Univerzijade 1987. godine i jako je oštećena u oluji. Toliko je stara da za nju više nema dijelova i ne može se popraviti, pa idemo u uklanjanje stare i postavljanje nove sedežnice, koja će biti četverosjed, za razliku od stare trosjedne. Imat će kapacitet od 2.000 ljudi na sat, a Sljeme će tada zasjati u novom ruhu za sve boardere i skijaše. Sedežnica će raditi i izvan skijaške sezone te prevoziti bicikliste, kazao je Tomašević u videu.

Pridružite se našoj Viber zajednici i prvi saznajte sve informacije.

Copy link
Powered by Social Snap