Spoj Hrvatske i Slovenije autocestom preko Istre bio je prioritet, a onda je sve stalo
Hoće li i kada Istra dočekati svoj spoj s mrežom autocesta u Sloveniji? Planovi se već dugo kuju, a sve je poduprla i EU koja je za više spojeva, kako cestovnih tako i željezničkih pa tako i ovaj prema Sloveniji osigurala novac. No, izgleda da je ‘zapelo’ s druge strane granice. Ovo pitanje bilo je tema na sjednici Sabora.

autocesta prema Sloveniji | foto: ilustracija / AI Chat GPT
Još su dvije autoceste u Hrvatskoj koje čekaju završetak, dionica na A7 od Križišća do Žute Lokve duga 56,5 kilometara te južni dio autoceste A1 do Dubrovnika. Kad dočekamo završetke tih projekata, Hrvatska će u cijelosti biti premrežena autocestama. No, saborski zastupnik iz Kluba zastupnika IDS-a, Loris Peršurić, na sjednici Sabora nedavno je istaknuo i važnost autocestovnog spoja sa susjednom Slovenijom.
Od Slovenije do Kopra
Saborski zastupnik iz Kluba IDS-a Loris Peršurić na sjednici Sabora uputio je apel Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture, kao i Ministarstvu vanjskih i europskih poslova te hrvatskim eurozastupnicima, pozivajući na pokretanje konkretnih razgovora s Republikom Slovenijom. Podsjetio je na važnost autocestovnog spoja s tom državom.
– Danas još jednom želim otvoriti temu koja je od iznimne važnosti za građane Istre, ali i za šire područje u kontekstu hrvatskog turizma i svakodnevnog života naših sugrađana. Riječ je o pitanju spajanja zapadnog kraka Istarskog ipsilona na mrežu europskih autocesta i to preko teritorija Republike Slovenije do hrvatsko-slovenske granice pa sve do Kopra, poručio je Peršurić s govornice.

autocesta prema Sloveniji | foto: ilustracija / AI Chat GPT
Brza cesta i dalje nije u planu
Napomenuo je kako se projekt ne tiče direktno hrvatskih institucija pa je ponovio da je od izuzetne važnosti, zbog čega se mora aktualizirati. Kako je rekao, godinama se traži bolja prometna povezanost i sigurnost na ovoj nerealiziranoj trasi. Kao i da unatoč potrebi za realizacijom, kako za lokalno stanovništvo, tako i u svrhu turizma, općine slovenske Istre izgradnju takozvane brze ceste Izola-Sečovlje nisu uvrstile u svoje dugoročne poslovne planove, kazao je zastupnik.
Stoga je ponovno predložio da Hrvatska, kroz svoje nadležne institucije, pokrene nove razgovore s Republikom Slovenijom kako bi se ovo pitanje vratilo među prioritetne teme prekogranične suradnje.
– Od nadležnog ministarstva želimo dobiti odgovor u kojoj je fazi ovaj projekt, a mi kao gradonačelnici stojimo na raspolaganju za svaku vrstu suradnje, rekao je Peršić na sjednici Sabora.

Zastupnik Peršurić na sjednici Sabora | Foto: screenshot YouTube
EU dala novac
Naglasio je i kako postoje sredstva za novi koridor. No, prema njegovim riječima, ‘lokalni otpor, birokratske zavrzlame i politička neslaganja u Sloveniji’ koče daljnje korake. Kako sada stvari stoje, realizacija nije vjerojatna prije 2030. godine.
Prije dvije godine pričalo se o spoju Istarskog ipsilona sa slovenskim autocestama kao o prioritetu EU. Europski parlament tada je usvojio rezoluciju o velikim projektima prometne infrastrukture na području EU, nakon čega je države članice pozvao da nacionalne projekte usklade s razvojnim strategijama, a ovaj ‘zadatak’ dobila je i Hrvatska. Naime, u rezoluciji su istaknuti uspješni projekti sufinancirani iz proračuna EU, u koje su uključeni poboljšanje povezanosti u mreži TEN-T, a u što je uloženo 418 milijuna eura, te nadogradnja postojeće željezničke pruge Maribor-Šentilj, za što je osigurano 195 milijuna eura, prenio je ipress.hr.
– Posebice me veseli činjenica što su prepoznati kao prioriteti oni pravci koji spajaju dvije ili više država, poput spoja istarskog ipsilona na slovensku mrežu autocesta ili spoja Zagreb-Maribor-Graz ili pak spoja do Rijeke, preko Slovenije do Italije. Istarski ipsilon i poveznica sa Slovenijom ulaskom Hrvatske u Schengen tako postaju ključni infrastrukturni projekti, ne samo Hrvatske nego EU u cjelini, što je potvrdio i Europski parlament, rekao je tada zastupnik IDS-a, Valter Flego u 2023..

Istarski ipsilon | foto: Istarska županija
Komentirao i župan
Župan Boris Miletić je pak na svečanosti otvorenja druge cijevi tunela Učka, u rujnu 2024. najavio planirani završetak Istarskog ipsilona do 2026. godine. Tom se prilikom dotaknuo i potencijalne nadogradnje projekta Istarskog ‘iksa’ koji bi središnju Istru povezao s Labinom, a osvrnuo se i na spoj ipsilona na slovensku autocestu.
Miletić je tom prilikom otkrio kako je na tu temu razgovarao i s aktualnim ministrom prometa, mora i infrastrukture, Olegom Butkovićem. Kako je rekao, Butković je u više navrata ‘razgovarao sa slovenskim kolegama’ o završetku tog spoja, prenio je istrain.hr.
– Mislim da svi skupa trebamo napraviti politički pritisak – od razine gradova i općina, do županije, ali i predsjednika Hrvatske Vlade, kazao je tada Miletić. Ovdje pročitajte više o važnom stroju koji je na proljeće ove godine bio neizostavan dodatak na gradilištu mega istarskog prometnog projekta.
Pridružite se našoj Viber zajednici i prvi saznajte sve informacije.