Staro i novo dobitna kombinacija: Novi poljski putovi i najskuplja dionica autoceste za razvoj napuštenog kraja
Dubrovačko primorje nekad je imalo svoje masline, rogač i vino, no danas kad je stanovnika sve manje zaboravljene su i poljoprivredne površine s puno potencijala. Na razini ove općine pored Dubrovnika planira se uređenje puteva oko površina za uzgoj domaćih kultura, jer se smatra da bi takav potez mogao oživjeti tradiciju uzgoja mediteranskih kultura. Općini na jugu mogla bi pomoći i izgradnja najskuplje dionice autoceste u Hrvatskoj, a evo i kako.

Ilustracija | Foto: Unsplash
Općina Dubrovačko primorje, naravno, nalazi se u Dubrovačko-neretvanskoj županiji te unutar površine od 197,6 četvornih kilometara ‘pokriva’ 20 općinskih naselja. Ipak sa samo 1.636 stanovnika, odnosno 8 stanovnika po kilometru kvadratnom prilično je rijetko i slabo naseljena.
Istočno od Slanoga, područje općine graniči s naseljima grada Dubrovnika gdje su se nekada uzgajale masline, rogači i vinova loza. Može li veliko uređenje poljskih puteva u općini makar djelomično vratiti ovu zonu u život? Još jedna stvar koja bi joj mogla značiti je završetak najskuplje dionice autoceste u Hrvatskoj.
Povratak poljoprivredi
Prema popisu stanovništva iz 2011. godine, općina Dubrovačko primorje imala je 2.170 stanovnika u svojih 20 naselja. No, već deset godina kasnije na popisu ih je bilo oko 500 manje, a taj broj od 2021. vjerojatno se dodatno smanjio.
Dio malobrojnog stanovništva bavi se ribarstvom, no područje općine prilično je neiskorišteno, a sa smanjenjem stanovništva zaboravljeni su i maslinarstvo, uzgoj rogača i vinove loze. Za općinu je sada u planu obnova poljskih puteva – mogu li potaknuti lokalno stanovništvo na bavljenje poljoprivredom?
U tehničkoj dokumentaciji za uređenje poljskih puteva piše da je cilj radova revitalizirati takve putove da bi se lokalnom stanovništvu olakšao pristup obradivim poljoprivrednim površinama. Kako dalje piše, predviđa se uređenje ukupno 13 katastarskih čestica, što bi prema procjeni moglo koštati 86.400 eura, bez uključenog PDV-a.

Ilustracija | Foto: Unsplash
– Poljski putevi nalaze se na području općine uz poljoprivredne površine i povezuju lokalne prometnice sa obradivim česticama u vlasništvu lokalnog stanovništva. Dijelom su omeđene suhozidima, a na nekim dionicama se nalaze uz lokalne povremene vodotoke – potoke. Dijelom su neprohodni za poljoprivrednu mehanizaciju, uslijed obraštanja vegetacije i osulina sa okolnih međa. Za adekvatnu uporabu potrebno ih je očistiti od raslinja i urediti kolovozne površine, navedeno je u tehničkom opisu koji je izradio Geoing.
Uzgoj mediteranskih kultura
Kako dalje piše u tehničkom opisu zahvata, predloženim tehničkim rješenjem očekuje se povećanje prohodnosti dijela neuređene površine puteva bez utjecaja na okoliš sa zadržavanjem tradicijskog načina obrade zemlje i uzgoja mediteranskih kultura. Za tu potrebu, navodi opis, na mjestu zahvata bi se uklonila vegetacija i uredila posteljica i kolovozna konstrukcija tako što bi se dio odronjenog materijala uklonio te bi se ugradio sloj drobljenog miješanog kamenog materijala, ondje gdje to bude potrebno.
Kolnik se svakako neće proširivati izvan čestica predviđenih obuhvatom, a prije početka izvođenja izvođač će morat izraditi projekte privremene prometne regulacije kako bi tijekom izvedbe promet nesmetano tekao. K tome, radovi će se izvoditi koordinirano i po dinamičkom planu unaprijed odobrenom od strane Nadzora i Naručitelja. Po običaju, tijek izvedbe bit će – pripremni, zemljani radovi pa prijevoz materijala, a prije same izvedbe provest će se potrebna ispitivanja.

Ilustracija | Foto: Unsplash
Najskuplja dionica autoceste
Budući da je u općini Slano, a nalazi se na putu prema Mravinjcu, odnosno Osojniku, mogla bi dodatno oživjeti realizacijom posljednjih poddionica u okviru projekta završetka autoceste A1 Rudine-Osojnik, na krajnjem jugu Hrvatske. Podsjećamo, izgradnja te dionice poznata je kao ‘najskuplja dionica autoceste u Hrvatskoj’, zbog cijene izvedbe procijenjene na čak milijardu eura.
Podijeljena je na tri poddionice, Rudine-Slano, Slano-PUO Mravinjac te PUO Mravinjac-Osojnik, a procjena je ekstremno visoka zbog vrlo teškog terena za gradnju. U srpnju smo pisali o tome da su za prvi i drugi dio HAC konačno otvorio ponude, kao i da je najjeftinija ponuda bila ona tvrtke Afcons Infrastructure Limited iz Indije, u oba slučaja. Koliko je vidljivo u javnoj nabavi, još nije donesena odluka o odabiru izvođača.
Pridružite se našoj Viber zajednici i prvi saznajte sve informacije.