Uskoro kreće obnova važnog mosta na granici: Napokon je poznat i izvođač, a cijena je povoljna
Stari most preko rijeke Une u selu Neteka, udaljenom samo 500 metara od vrela rijeke, uskoro će biti obnovljen. Riječ je o važnoj lokalnoj prometnici pod upravom Županijske uprave za ceste Zadarske županije, a zbog dotrajalosti konstrukcije, most zahtijeva hitnu sanaciju. Izvođač radova bit će brodska građevinska kompanija Madex, koja je odabrana putem javnog natječaja. Projekt predviđa sanaciju oštećenja na gornjoj i donjoj strani mosta, čime će se osigurati njegova funkcionalnost i sigurnost za promet. Vrijednost radova iznosi gotovo 200.000 eura, a projekt će se financirati iz sredstava Županijske uprave.

Most preko rijeke Une | Foto: EOJN
Most preko rijeke Une, smješten 500 metara od njenog vrela u selu Neteka, sastavni je dio prometnice Ž5203 kojom upravlja Županijska uprava za ceste Zadarske županije. Zbog lošeg konstrukcijskog stanja kreće u obnovu, a sada je poznat i izvođač radova. Riječ je o kompaniji Madex iz Slavonskog Broda, čija je ponuda od 191.959,38 eura bila najpovoljnija, objavljeno je u EOJN-u. S druge strane, građevinski projekt sanacije mosta je izradila tvrtka 3 Konstrukcije iz Zadra.
Inače, most se nalazi na nadmorskoj visini od 373 metra i prelazi rijeku pod kutom od 59 stupnjeva, pri čemu su upornjaci i stupišta postavljeni paralelno s tokom rijeke. Blizina izvora rijeke Une uzrokuje izražen bujični tok i velike nanose, što predstavlja izazov za stabilnost konstrukcije, navedeno je u tehničkoj dokumentaciji.
Rasponska konstrukcija
U veljači 2024. godine izvršen je detaljan vizualni pregled mosta, uz geodetsko 3D snimanje konstrukcije i okolnog terena, uključujući korito rijeke i prometnicu. Na temelju izmjera utvrđene su dimenzije mosta i izrađeni tehnički nacrti. Most je smješten u horizontalnom pravcu, nakon čega slijedi desna kružna krivina. U vertikalnom smislu također je pravocrtan, a najniža točka kolnika nalazi se uz upornjak U1. Poprečni nagib kolnika iznosi 2,5 posto prema desnom rubu u smjeru BiH.
Ukupna duljina mosta, uključujući krila upornjaka, iznosi približno 18 metara, dok svijetli otvor raspona iznosi 12 metara. Širina mosta je oko 8,50 metara, s kolnikom širine 6,50 metara, koji obuhvaća dvije vozne trake širine 3,25 metra svaka. Uz kolnik su postavljeni rubnjaci dimenzija 17/24 centimetara te pješačke staze s zaštitnom ogradom širine jedan metar.

3D snimka mosta preko rijeke Une | Foto: EOJN
Upornjaci
Most počiva na dva armiranobetonska upornjaka smještena na samom rubu korita rijeke. Riječ je o potkovastim upornjacima s paralelnim krilima duljine oko tri metra, koji su u osi ceste visoki približno dva metra. Temeljeni su na plitkim temeljima čije su tlocrtne dimenzije i debljina nepoznate.
Kolnik mosta prekriven je asfaltom debljine pet centimetara, dok se odvodnja odvija putem uzdužnog i poprečnog nagiba, bez ugrađenih slivnika. Ograda mosta je čelična, s vertikalnom ispunom visine 92 centimetra, što ne zadovoljava trenutne propise. Prijelazne naprave, najvjerojatnije tipa Thorma joint, ugrađene su na spoju upornjaka s rasponskom konstrukcijom.

Od granice do mosta: Magistrala na jugu ide u milijunsku rekonstrukciju
Oštećenja gornje strane mosta
Pregledom vozne plohe i pješačkih staza utvrđeno je da je asfaltni zastor mjestimično oštećen i popravljan, a na nekim dijelovima potpuno nedostaje. To je dovelo do prodiranja vode, korozije armature i oštećenja zaštitnog sloja betona.
Rubnjaci su značajno oštećeni i potrebno ih je u potpunosti zamijeniti. Čelična ograda pokazuje znakove korozije i mehaničkih oštećenja te će se također zamijeniti. Vijenci su u lošem stanju i bit će uklonjeni i ponovno izrađeni.

Most preko rijeke Une | Foto: EOJN
Sanacija gornje strane mosta
Sanacija gornje strane mosta uključuje uklanjanje postojećih slojeva asfalta i hidroizolacije, demontažu zaštitne ograde, geodetsko snimanje površine betona i uklanjanje oštećenog betona do dubine od pet do osam centimetara. Na mjestima jače korozije armature beton će se uklanjati do zdrave jezgre, uz obavezno uklanjanje 1,5 – 2 centimetra betona iza oštećenih šipki armature.
Nakon popravka armature, injektirat će se pukotine, a na gornju plohu nanijet će se reparaturni mort. Planirana je i izrada novih pješačkih staza i vijenaca, montaža novih rubnjaka i ugradnja nove zaštitne ograde. Uz to, postavit će se nove prijelazne naprave, sanirat će se dilatacijski spojevi, izvest će se hidroizolacija i asfaltiranje kolnika, a završna obrada uključivat će hidrofobnu zaštitu betona i iscrtavanje horizontalne signalizacije.

Popravak od milijun eura: Most na autocesti između Zagreba i Dubrovnika ide u sanaciju
Sanacija donje strane mosta
Sanacija donje strane mosta uključuje uklanjanje oštećenog betona na bočnim stranama i donjoj strani kolničke ploče, pri čemu će se na 60 posto površine uklanjati sloj betona do dubine od osam centimetara, a na preostalim dijelovima do dva centimetra. Na područjima jače korozije armature beton će se uklanjati sve do zdrave jezgre. Nakon toga slijedi popravak i dopuna armature, injektiranje pukotina, reprofilacija površina sanacijskim sustavima te nanošenje zaštitnog premaza na sve betonske površine.
Upornjaci će također biti sanirani uklanjanjem betonskog sloja do dubine od osam centimetara, injektiranjem pukotina i nanošenjem završne zaštite. Nakon sanacije betona, predviđeni su radovi na uređenju pokosa nasipa i vodotoka, uključujući zatravnjenje i osiguranje stabilnosti tla. Cijeli postupak sanacije provodit će se uz minimalno dodatno opterećenje konstrukcije, koristeći specijaliziranu opremu za hidrodemoliranje.

Most preko rijeke Une | Foto: EOJN
Pridružite se našoj Viber zajednici i prvi saznajte sve informacije.