Kina gradi mega cestu kroz Gruziju od 450 milijuna dolara: Ekonomski boom ili ruska zamka?
Kina gradi cestu vrijednu 450 milijuna dolara koja će povezivati Rusiju i Armeniju, prolazeći Gruzijom. Trasa Kvesheti-Kobi, duga 9 kilometara, uključuje šest mostova i pet tunela te prolazi kroz slikovitu dolinu Khada. Izgradnju vodi kineska tvrtka China Railway Tunnel Group, koristeći stroj promjera 15 metara, najveći te vrste. Dio kineske inicijative ‘Pojas i put’, projekt jača infrastrukturne veze, no izaziva podjele u Gruziji – dok ga neki vide kao gospodarsku priliku, drugi su zabrinuti zbog političkih posljedica i jačanja ruskog utjecaja.

cesta Kvesheti – Kobi | Foto: YT screenshot
Kina gradi cestu kroz Gruziju – koja će kao dio važne trgovačke rute povezivati Rusiju i Armeniju, objavljeno je na službenoj stranici projekta. Gruzijska dionica, nazvana cesta Kvesheti – Kobi, obuhvatit će šest mostova i pet tunela te će se protezati više od devet kilometara kroz slikovitu dolinu Khada. Značajan dio trase bit će izgrađen ispod zemlje, kako bi se zaobišla područja sklona snježnim lavinama i osigurao nesmetan promet tijekom cijele godine.
Projekt financiran međunarodnim sredstvima
Ukupna vrijednost projekta procjenjuje se na 1,24 milijarde gruzijskih larija (oko 450 milijuna dolara), a financiraju ga Azijska razvojna banka i Europska banka za obnovu i razvoj. Glavni cilj je osigurati stabilan trgovački koridor, s obzirom na to da je postojeća cesta često neprohodna tijekom zime.
Izgradnju vodi kineska tvrtka China Railway Tunnel Group, koja je za bušenje tunela upotrijebila stroj promjera 15 metara – najveći u svojoj kategoriji. Jedan od mostova na ruti protezat će se 432 metra preko doline, na visini od 51 metra iznad tla.
Ova prometnica također je dio kineske inicijative ‘Pojas i put’, čiji je cilj jačanje gospodarskih veza između Azije, Afrike i Europe. Smještena na strateškom raskrižju, Gruzija je postala privlačna Kini za ulaganja u infrastrukturu. No, dok dio stanovništva podržava projekt zbog gospodarskih prednosti, drugi su zabrinuti zbog političkih implikacija, osobito jačanja veza s Rusijom, koja trenutno kontrolira oko 20 posto gruzijskog teritorija.

cesta Kvesheti – Kobi | Foto: YT screenshot
Strahovi zbog rusko-ukrajinskog sukoba
Rastuća napetost u regiji, potaknuta rusko-ukrajinskim sukobom, dodatno je povećala zabrinutost među Gruzijcima. Mnogi strahuju da bi nova cesta mogla olakšati ruski utjecaj i pristup njihovoj zemlji. Manana Kochladze iz organizacije ‘Bankwatch’ ističe da Kavkaski planinski lanac predstavlja prirodnu granicu između Rusije i Gruzije te da narod već generacijama živi pod prijetnjom ruskih vojnih aktivnosti, što ovu situaciju čini posebno osjetljivom.
Uz to, ‘Bankwatch’ je 2023. godine upozorio da bi projekt mogao ugroziti kulturnu baštinu regije te postavio ključno pitanje, zašto bi Gruzija trebala financirati prometnicu prema Rusiji – zemlji s kojom nema diplomatske odnose, koja okupira dio njezina teritorija i koja predstavlja prepreku njenom europskom putu?

cesta Kvesheti – Kobi | Foto: YT screenshot
Most prijateljstva
Na drugoj strani svijeta, Rusija je ubrzala izgradnju novog višemilijunskog automobilskog ‘Mosta prijateljstva‘ prema Sjevernoj Koreji preko rijeke Tumen, o čemu smo pisali ovdje. Nakon što su pripremni radovi na dugo odgađanom projektu započeli krajem prošle godine, sada su uočeni temelji mosta. Unatoč zimskim uvjetima, temelji su ‘usidreni’ na korito zaleđene rijeke, vjerojatno ručnim radom, dok se očekuje da će se teglenice s dizalicama pojaviti s dolaskom proljeća i topljenjem rijeke.
Izgradnja se ubrzala nakon što su ruski predsjednik Vladimir Putin i sjevernokorejski čelnik Kim Jong Un prošle godine postigli sporazum o realizaciji projekta. Početkom veljače ruska vlada imenovala je malu neprofitnu tvrtku Tonnel Yuzh Stroi iz Sočija kao glavnog izvođača. Projekt je procijenjen na više od 100 milijuna dolara (preko 9 milijardi rubalja), a završetak radova predviđen je do kraja 2026. godine.
Most će biti dug 850 metara, od čega će Rusija izgraditi 300 metara na svojoj strani, povezanih s autocestom dugom 2,4 kilometra. Zanimljivo, izgradnja mostova dugačkih oko jedan kilometara, u Rusiji obino traje od jedne i pol do tri godine.