Nakon obnove od 72 milijuna, vlak nije brži na važnoj dionici pruge u Slavoniji: Iz HŽ-a objasnili o čemu je riječ
Skoro svaki kutak Hrvatske željno iščekuje neki ‘svoj’ projekt na poboljšanju željezničke infrastrukture, jer je željeznička mreža razgranata, ali i zastarjela. Rekonstrukcija i elektrifikacija starih tračnica trebale bi podići kvalitetu i brzinu putovanja. No, nekada i više mjeseci po završetku određenog projekta na željeznici vlak može i dalje voziti nepromijenjenom brzinom. Javlja nam se čitatelj s ovim problemom na nedavno rekonstruiranoj dionici Vukovar-Vinkovci, a muči ga i zašto upravo obnovljenim prastarim kolodvorom na drugoj dionici ne prolazi više vlakova. Iz HŽ Infrastrukture dobivamo pojašnjenje.

Kad će ubrzati vlak na pruzi Vukovar-Vinkovci? | foto: HŽ Infrastruktura
Rekonstrukcija pruge Vinkovci-Vukovar na vrhuncu proljeća 2023. ulazila je u završnu fazu. Kolosiječni radovi na projektu dogradnje i elektrifikacije između dva grada u Slavoniji, na dionici važne pruge M601 bili su u visokom stupnju dovršenosti, pohvalili su se tada iz HŽ Infrastrukture.
Još je neke stvari valjalo dovršiti, poput brušenja tračnica, uređenja varova, završnog uređenja pristupnih puteva i ostalih zahvata. Radi se o projektu ukupno teškom 72 milijuna eura, za koji je Europska unija dala 85 posto novca da bi se pokrili troškovi projekta i vlak dobio ubrzanje na 120 kilometara na sat.
Iz Slavonije nam se javio jedan čitatelj, nezadovoljan s brzinom vlaka nakon završetka radova. Kako tvrdi, ni devet mjeseci poslije zatvaranja gradilišta, odnosno pola godine nakon puštanja napona u kontaktnu mrežu – vlak nije ništa brži. Zamijetio je i da na kolodvoru na dionici Osijek-Vinkovci, unatoč većem broju kolosijeka, nije ‘podebljan’ vozni red. S pitanjima smo se obratili HŽ-u, evo što su odgovorili.
Za kvalitetniji i brži put
Kako su se pred kraj 2023. radovi na projektu nadogradnje i elektrifikacije postojeće željezničke pruge od značaja za međunarodni promet M601 Vinkovci-Vukovar bližili kraju, predstavnici naručitelja HŽ Infrastrukture i izvođača radova i nadzora bili su u obilasku radova. Tom su prilikom podsjetili da je projekt od 72 milijuna eura većim dijelom sufinanciran od strane EU. Kao glavni cilj radova istaknuli su podizanje kvalitete, ali i brzine vožnje vlakom na predmetnoj dionici.
Radovima se rekonstruirala se i obnavljala jednokolosiječna željeznička pruga duga 18,7 kilometara, a rekonstrukcija je zahvatila i kolodvor, stajališta, most i željezničko-cestovne prijelaze. U sklopu elektroenergetskoga infrastrukturnog podsustava iz HŽ Infrastrukture su istaknuli da će po završetku radova vlak biti ubrzan na 120 kilometara na sat. Jedan čitatelj nam se javlja i tvrdi, takvo nije stanje na terenu.

Kolodvor Vinkovci | foto: HŽ Infrastruktura
– Zašto je deset mjeseci nakon otvaranja obnovljene pruge Vinkovci-Vukovar brzina putničkih vlakova i dalje najviše 50 kilometra na sat? Iz HŽ Infrastrukture, naveli su da će brzina biti tolika dok ne dobiju potrebne tehničke dozvole, napisao nam je čitatelj kojeg je također zanimalo i kako se pruga mogla otvoriti bez dobivene dozvole. Iz HŽ Infrastrukture nam je stiglo pojašnjenje.
Stigla uporabna, brže od prosinca
Kako su naveli, nakon završetka radova, za dionicu je ishođena uporabna dozvola, a trenutno traje postupak rješavanja Agencije za sigurnost željezničkog prometa (ASŽ), napisali su. Što se brzine tiče, najavili su da će se povećati i kad te se osvrnuli na to što se dosad ‘čekalo’.
– Brzina vlakova povećat će se u prosincu stupanjem na snagu novog voznog reda, odnosno po ishođenju navedenog rješenja. Puštanje u promet pruge nakon završetka radova moguće je temeljem uporabne dozvole, dok se paralelno provode potrebni postupci za ishođenje rješenja ASŽ. Tek po završetku tog procesa omogućava se vožnja punim brzinama projektiranim rekonstrukcijom, pojasnili su iz HŽ Infrastrukture.

Radovi na dionici Vukovar-Vinkovci | foto: screenshot HŽ Infrastruktura
Obnova prastarog kolodvora, nema više vlakova?
Čitatelj se osvrnuo i na stanje na kolodvoru Laslovo-Korođ, koji je izgrađen i otvoren na pruzi Osijek-Vinkovci. Izgradnja je krenula u 2019., a kolodvor je otvoren u 2023. godini.
– Stara zgrada u novome ruhu. Tako bi se mogao opisati sažetak radova na željezničkome kolodvoru Osijek, napisali su iz HŽ Infrastrukture o radovima u lipnju 2023., navodeći da se privode kraju.
Istaknuli su da se radovima vrijednim 4 milijuna eura ogolila zgrada stara više od 150 godina do nosivih zidova te su na njoj zamijenjene instalacije i obloge, tehnički sustav grijanja, hlađenja, vodovoda, odvodnje i elektrotehničke instalacije te rasvjeta. Zgrada je izvana ostala više-manje ista, te je ostala obložena prepoznatljivom crvenom ciglom. Čitatelju pak sporna nije bila zgrada, već dograđeni kolosijeci na ovom kolodvoru.

Kolodvor Laslovo-Korođ | foto: HŽ Infrastruktura
– Kolodvor je građen preko pet godina. ‘Ulupani’ su milijuni eura, a na kolodvoru s peronom, pothodnikom i tri kolosijeka, napravljenim s ciljem da se vlakovi mogu mimoilaziti (jer od Vinkovaca do Osijeka na drugom mjestu nije bilo ‘duplog’ kolosijeka na drugom mjestu da bi se mogli mimoilaziti), vlakovi se i dan danas ne mimoilaze, naveo je.
‘Očekuje se povećanje propusnosti’
Iz HŽ-a je potvrđeno da je za kolodvor izgrađen na pruzi Osijek-Vinkovci ishođena uporabna dozvola za građevinski dio. Dodali su da je u tijeku ishođenje građevinske dozvole te priprema za ugovaranje radova na osiguranju kolodvora signalno-sigurnosnim uređajem. Tek po završetku postupka, navode, ‘omogućit će se križanja vlakova u kolodvoru’.
– Što se tiče broja polazaka na navedenoj relaciji, on je prvenstveno određen voznim redom i potrebama prijevoznika. S obzirom na dinamiku ulaganja i razvoj signalno-sigurnosnih uređaja, očekuje se postupno povećanje propusnosti pruge, što dugoročno otvara mogućnosti za veći broj polazaka, dodaju.
Po pitanju željezničke infrastrukture u Osječko-baranjskoj i Vukovarsko-srijemskoj županiji, ističu važnost daljnje modernizacije i elektrifikacije pruga, nastavka unaprjeđenja signalno-sigurnosnih uređaja te obnovu kolodvorske infrastrukture. Ističu da su svi ti projekti ključni za podizanje kvalitete usluge, povećanje brzine vlakova, a na koncu i osiguranje većeg broja polazaka u budućnosti.
Pridružite se našoj Viber zajednici i prvi saznajte sve informacije.