Nova avenija na zapadu Zagreba i tramvaj preko Save: Ovo su svi čekali, ideja iz prastarog GUP-a konačno će ugledati svjetlo dana?
Postojeća Vatikanska ulica između Ulice Savezne Republike Njemačke i Sarajevske ceste već 40 godina je ucrtana u GUP-u u produženom profilu. Već je najavljivana dogradnja do Avenije Većeslava Holjevca, a sada stiže vijest o izgradnji od produžene Vrapčanske do Jadranske avenije. Projekt je usko vezan uz nove kilometre tramvajske pruge i most Jarun preko Save. Evo kako bi sve trebalo izgledati.

Nova pruga u Zagrebu pratila bi izgradnju mosta Jarun | foto: EOJN, Pexels
Nakon što smo prošli tjedan izvijestili o tome da bi Baštijanova konačno trebala dobiti godinama planirani produžetak, Grad pušta u nabavu još jedan postupak dogradnje ceste. Traže izradu idejnog projekta za ishođenje lokacijske dozvole za izgradnju Vatikanske ulice od produžene Vrapčanske do Jadranske avenije. Planira se i dogradnja tramvajske pruge do Horvaćanske, a ‘crtanje’ svega procijenjeno je na 90 tisuća eura.
Upute za projektante
U trenutnom profilu, Vatikanska ulica povezuje Ulicu Savezne Republike Njemačke i Sarajevsku cestu. GUP otprije 40 godina predviđa produžetak te važne gradske prometnice. Prema upravo raspisanom natječaju za razradu dijela te ideje nova avenija bi se realizirala kao ‘rep’ Vatikanske od produžene Vrapčanske do Jadranske avenije. Ako se realizira, ova cesta bila bi nemjerljivo rasterećenje za sve koji putuju zapadnim dijelom Novog Zagreba.
Projektni zadatak predviđa glavne postupke za dogradnju. Navodi da je prema Generalnom urbanističkom planu Grada Zagreba (GUP) postojeća prometnica kategorizirana kao gradska avenija s koridorom od 40 metara.
Kako navodi Zadatak, u prvoj etapi izveo bi se produžetak sa dvije kolničke trake, posebnim prometnim trakama za lijeve i desne skretače te obostranim pješačko-biciklističkim stazama. Predviđen je i odvojen zeleni koridor za izgradnju tramvajske pruge, a novi kilometri tračnica su posebna priča.
Zeleni koridor za tramvaj
Što se ceste tiče, navedeno je da će se kapacitet osnovne prometnice, broj prometnih traka i organizacija prometnih tokova kao i oblik i dimenzioniranje elemenata raskrižja optimizirati na temelju suvremenog modela simulacije prometnih tokova.
– Koristeći prometnu analizu temeljenu na podacima i rezultatima prometnog modela Grada Zagreba, a koju će provesti Sektor za promet, definirat će se mogućnost realizacije i opravdanost denivelacije raskrižja Vatikanske i Jadranske avenije, piše u Projektnom zadatku.
U cijeloj priči, piše dalje, projektanti će se morati konzultirati sa stručnim službama Zagrebačkog električnog tramvaja (ZET-a) vezano za dimenzije i pozicije planiranih tramvajskih stajališta, perona i pruge za koju će biti oslobođen zeleni koridor. Tu će se voditi računa o širini pruge, visini, duljini i drugim važnim parametrima. Zaseban Projektni zadatak u projektnoj dokumentaciji priložio je i ZET.
Još jedna pruga do Horvaćanske
Taj se zadatak pak odnosi na novi kolosijek na zapadu Novog Zagreba. Razrađuje izgradnju novih kilometara kolosijeka od Vrapčanske ulice od Jadranske avenije, do Mosta Jarun, a zatim od Mosta Jarun do Horvaćanske ceste. Evo koji je točno plan za taj dio.
Podsjećaju da je prema GUP-u Grada Zagreba planirano vođenje tramvajske pruge produženom Jadranskom avenijom od postojeće okretnice kod ‘rotora’ Savski gaj do budućeg raskrižja Jadranske avenije i odvojka Vatikanske ulive gdje se ista grana u dva odvojena koridora. Pišu da se projekt odnosi na sjeverozapadni po budućoj Vatikanskoj i predviđenom mostu Jarun koji je ZET razradio.

Gdje bi se gradila nova pruga do Horvaćanske? | foto: EOJN (Projektni zadatak, ZET)
Dva kolosijeka
Prva dionica nove tramvajske pruge bi se dakle gradila od Savskog gaja do produljene Vrapčanske – trasom produljene Vrapčanske. Za predmetnu dionicu trebao bi se osigurati 10 metara širok tramvajski koridor i razmak kolosijeka od najmanje 3 metra u slučaju smještaja stupova kontaktne mreže s bočne strane tračnica.
Druga mogućnost je koridor širok 12 metara osnog razmaka 3,8 metara ako bi stupovi kontaktne mreže bili između kolosijeka. Redom je navedeno što bi trebalo izgraditi da bi promet novim pravcem uspješno funkcionirao.
Trebalo bi realizirati novi tramvajski čvor Savski gaj, gdje bi se postavio dvokolosiječni spoj s okretnice na rotoru u smjeru zapada po Jadranskoj aveniji, a kroz postojeći pothodnik. Na Jadransku aveniju bi došla dvokolosiječna pruga od odvojka produljene Vatikanske te do raskrižja s Jadranskom avenijom do raskrižja s produljenom Vrapčanskom.
U planu 6 novih stajališta
U široj zoni raskrižja i produljene Vatikanske i produljene Vrapčanske trebalo bi postaviti tramvajsku zaokretnicu s najmanje jednim pretjecajnim kolosijekom i to najmanje duljine od 40 metara. Svaki od kolosijeka pritom ima svoj ulazni peron.
Novim kolosijekom trebalo bi ‘povući’ šest novih stajališta na prvoj dionici. Redom su predviđena stajališta Savski gaj-rotor, Vice Vukova, Blato, Sveučilišna bolnica-istok, Sveučilišna bolnica-zapad i Vrapčanska/Vatikanska.
U drugoj etapi gradila bi se stajališta Priobalna, Vrbje, Jarunska i, konačno, Vrapčanska/Horvaćanska, a sva će, očekivano trebati pozicionirati poslije križanja s cestovnim prometom. Uz tramvajska, nezaobilazna će biti i autobusna stajališta zbog noćnih linija. Ovdje pročitajte što nam je u podcastu rekao pročelnik Gradskog ureda za promet, koji su u Zagrebu prioritetni projekti – zanimljivo je, ovaj nije među njima.
Pridružite se našoj Viber zajednici i prvi saznajte sve informacije.