Remont na jugu: Nakon pukotina na najskupljem hrvatskom mostu, kreće i važna sanacija pristupne državne ceste
Nakon što su otkrivene pukotine na Pelješkom mostu te je odabran izvođač radova za njihovu sanaciju, u tijeku je i potraga za izvođačem koji će izvesti radove na pristupnoj cesti D674, procijenjene vrijednosti 110.000 eura. Planirana sanacija obuhvaća potpunu rekonstrukciju postojećeg kolnika, pri čemu će svi geometrijski elementi prometnice ostati nepromijenjeni. Radovi će se temeljiti na zatečenoj visini prometnice, odnosno na gornjem habajućem sloju, a sanacijom posteljice trajno će se otkloniti problem nosivosti. To će se postići ugradnjom nepropusnog sloja cementne stabilizacije, koji će na najkritičnijem dijelu trase zamijeniti izvorni sloj kolničke konstrukcije.

Pristupna cesta za Pelješki most | Foto: EOJN, canva
Otvorenje Pelješkog mosta izazvalo je oduševljenje među građanima, a brojni su odmah pohrlili voziti se tim najsuvremenijim i najskupljim mostom u Hrvatskoj. No, iako relativno nov, most je u posljednje dvije i pol godine pokazao prve znakove oštećenja – pojavile su se pukotine koje će uskoro biti sanirane. Uz sam most, promet se odvija i pristupnim cestama, među kojima je i državna cesta D674. Upravo ta cesta sada ulazi u fazu velike sanacije oštećenog kolnika. U tijeku je javni natječaj za izvođača radova, a prema objavi u sustavu javne nabave, procijenjena vrijednost radova iznosi 110.000 eura.
Oštećenja kolnika
Na dijelu kolnika državne ceste D674, između stacionaže kilometar 6+050 metara i 6+090 metara, došlo je do deformacija uzrokovanih slijeganjem cestovne posteljice, odnosno donjeg stroja prometnice. Najizraženije deformacije zabilježene su upravo unutar tog segmenta ceste. Osim toga, utvrđen je i problem u zasječenom dijelu trase, gdje se nalazi kaverna ispunjena glinom, što dodatno narušava stabilnost kolničke konstrukcije.
Prometnica je projektirana kao državna cesta prve kategorije, namijenjena prometu motornih vozila, s ciljem osiguravanja državne i regionalne povezanosti. Tehnički elementi prometnice prilagođeni su projektnoj brzini od 90 kilometara na sat. Cesta ima po jedan trak u svakom smjeru, bez zaustavnih traka, ali s ugibalištima opremljenima telefonskim pozivnim sustavom za hitne situacije.
Geometrijski elementi prometnice uključuju: širinu voznog traka od 2 x 3,50 metara, rubne trake širine 2 x 0,50 metara te bankine širine 2 x 2,00 metra (lokalno i do 3,00 metra). Ukupna širina ceste u nasipu ili usjeku iznosi između 12,00 i 14,00 metara. Poprečni nagib kolnika u pravcu iznosi 2,5 posto, dok u zavojima dostiže maksimalno 5,8 posto. Visina slobodnog profila iznad kolnika je 4,8 metara, piše u tehničkoj dokumentaciji.

Pristupna cesta za Pelješki most | Foto: EOJN, canva
Rekonstrukcija postojećeg kolnika
Sanacija predviđa potpunu rekonstrukciju postojećeg kolnika, pri čemu će se zadržati svi dosadašnji geometrijski elementi. Sve mjere i radovi temelje se na izvedenoj visini prometnice, tj. gornjem habajućem sloju. Sanacijom posteljice trajno će se riješiti problem nosivosti, i to ugradnjom nepropusnog sloja cementne stabilizacije, koji će na kritičnom dijelu zamijeniti izvorni sloj.
Prema projektu, iznad stabilizirane podloge ugrađuje se sloj tampona debljine 30 centimetara. Posebnu pažnju zahtijeva sustav odvodnje, budući da se u tom području javlja veća količina površinske vode, posebno s visokih kosina usjeka i berme. Problem se rješava izvedbom odgovarajuće drenaže koja će osigurati stabilnost i dugotrajnost podloge.
Tijekom radova uklonit će se postojeća kolnička konstrukcija kako bi se omogućila sanacija posteljice. Planirana je ugradnja dva sloja cementne stabilizacije, svaki debljine 15 centimetara (ukupno 30 centimetara), granulacije nula do 31,5 milimetara s 2,5 posto cementa, na pripremljenu podlogu od drobljenog kamena debljine 10 do 15 centimetara.
Uz kosine usjeka bit će postavljeni BEPO elementi koji će spriječiti eroziju materijala i prodor površinske vode na kolnik. Također, gradit će se nova betonska berma i odvodni kanal između kosine usjeka i BEPO elemenata, čime će se zamijeniti postojeći rigoli.

Pristupne ceste uz Pelješki most – vizualizacija | foto: YouTube, Poslovni dnevnik
Cementna stabilizacija
Trajnost kolničke konstrukcije ovisit će o vrsti ceste, načinu održavanja, prometnom opterećenju i izvedenoj strukturi. Sanacijom pokosa i kolnika stvorit će se uvjeti za sigurno odvijanje prometa, no prometovanje cijelim profilom prometnice neće biti dopušteno prije dovršetka svih radova.
S obzirom na zahtjev investitora za skraćenjem roka izvođenja radova, umjesto izgradnje armirano-betonske ploče debljine 20 centimetara na podlozi od 10 centimetara podložnog betona, predložena je brža opcija – cementna stabilizacija ukupne debljine 30 centimetara. Ova varijanta zadovoljava sve tehničke uvjete potrebne za stabilizaciju podloge i osigurava nosivost te sprječava kvašenje glinovite podloge uslijed prodora vode.
Velika prednost ovog rješenja je mogućnost polaganja tampona od nevezanog kamenog materijala već nakon 24 sata, pod uvjetom da je stabilizirani sloj dostigao minimalnu čvrstoću. Za izradu nosivog sloja moguće je koristiti materijale propisane u tehničkim uvjetima.
Sanacija pukotina na Pelješkom mostu
Pelješki most otvoren je u srpnju 2022., dakle sada prije skoro dvije i pol godine. Iako je na početku sve bilo u najboljem redu, iznenada su se javili problemi. U listopadu 2024., medijski prostor ispunile su priče o pukotinama na ovom važnom mostu.
Za postupak sanacije i nastavak nadzora nad stanjem mosta pokrenut je postupak kojim se tražila specijalizirana tvrtka koja bi vršila redovite preglede i održavanje mosta. Nakon zadrške zbog žalbe konačno se zna da je posao pripao domaćem konzorciju Urbane ideje, Air-RMLD i Ante-inženjerstvo koji će preglede u naredne tri godine vršiti za nešto više od milijun eura.
Pridružite se našoj Viber zajednici i prvi saznajte sve informacije.