Što će Šuta graditi u Splitu: Do kraja mandata 600 stanova za mlade i razvoj željeznice
Novi splitski gradonačelnik je Tomislav Šuta (HDZ) koji je potpuno neočekivano u drugom krugu lokalnih izbora pobijedio dosadašnjeg čelnika Splita, Ivicu Puljka. Šutin program koji je prezentirao u kampanji obuhvaća niz građevinskih projekata. Među njima nema ništa spektakularno, niti pretjerano ambiciozno, ali zato je tu puno manjih zahvata koji pokrivaju gradske mikrolokacije. Evo pregleda što u Splitu planira naredne četiri godine graditi Šuta.

Tomislav Šuta | foto: Tomislav Šuta FB
Ivici Puljku mora se priznat jedna stvar, za njegova mandata Split je zaista bi veliko gradilište. Od komunalnih centara s kvartovskim garažama, do Žnjana i produženja rive, kopalo se i gradilo na sve strane. Planira li i može li novi splitski gradonačelnik, Tomislav Šuta, nastaviti ovim tempom, pa možda i prethodnika nadmašiti? Ostaje vidjeti.
U svakom slučaju planove ima za čiju je realizaciju građanima ‘Dao rič’, što je bio i slogan njegove kampanje. No, mora se priznati, većina građevinskih projekta o kojima je govorio u kampanji ne ističu se kao veliki ili inovativni. Uz iznimku gradnje stanova za mlade i plana za željeznicu od splitske Zračne do Trajektne luke koji uključuje i izgradnju glavnog željezničkog kolodvora.
Gradnja stanova za mlade
Jedno od najvećih obećanja Šute Splićanima, a koje uključuje građevinsku operativu, je izgradnja 600 stanova za mlade. Gradnjom stanova na gradskim lokacijama u javnom vlasništvu, uz prateće sadržaje – vrtiće, sportska igrališta, dvorane, trebalo bi se smanjiti vrijeme čekanja mladih na osiguravanje stambenog pitanja. S ovim projektom Šuta je najavio krenuti u prvoj godini mandata, te do njegova okončanja isporučiti obećano.
– Realizacija uključuje projektno-tehničku dokumentaciju, ishođenje dozvola te samu izgradnju. Mladima koji su kreditno sposobni, ali s obzirom na inflaciju podizanje stambenog kredita predstavlja im veliko financijsko opterećenje, subvencionirat ćemo kamatnu stopu kako bismo im rasteretili kućni budžet te im na taj način omogućili lakše rješavanje stambenog pitanja, poručio je novi splitski gradonačelnik.
Sportska infrastruktura
Šuta je najavio i provođenje projekta kompletne obnove gradskog stadiona Poljud i proširenje kapaciteta za razvoj nogometne škole HNK Hajduk uz izgradnju dodatnih nogometnih terena od stadiona Poljud do Marjanskog tunela. Također, najavio je i izgradnju rukometnog doma na lokaciji sadašnjeg otvorenog igrališta RK Split koja će se koristiti i kao školska dvorana za OŠ Manuš.
U Šutinom mandatu trebala bi se raditi i cjelovita obnova Športskog centra Gripe uz izgradnju doma futsala, nadogradnja dijela dvorane Gripe za potrebe borilačkih sportova, te izgradnja Športskog centra Stobreč. Park mladeži bi pak trebao biti transformiran u multifunkcionalni prostor u kojem će bit obavljena rekonstrukcija postojećeg stadiona s poslovnim i komercijalnim dijelom.
Šuta je obećao Splićanima i izgraditi Sportski centar Istok, iza City Centra One u produžetku Vukovarske ulice. Na površini od 105.000 kvadrata predviđeno je izgraditi rugby igralište, bejzbol-teren te dvoranu i sportsku ambulantu.
Za Stari plac trebao bi se provesti javni urbanistički i arhitektonski natječaj te nastaviti s pripremom projektno-tehničke dokumentacije i kasnijom izgradnjom. Urediti bi se trebala sadašnja dvorane u okviru Športskog centra Lora u isključivo gimnastičku dvoranu, dovršiti nogometni stadion u Žrnovnici, a Turska kula staviti u funkciju sportske rekreacije.

Stadion Poljud | foto: screen shot Grad Split / Sanacija gradskog stadiona Poljud – Tehnička dokumentacija i digitalne podloge
Vrtići, specijalizirane ustanove i azil
U prvoj godini mandata Šuta je najavio i završetak izgradnje dječjih vrtića Pujanke i Kila, izgraditi nove u Stobreču, Mertojaku i Sirobuju, nadograditi vrtiće Srinjine i Žrnovnica, te nastaviti realizaciju rekonstrukcije vrtića Rusulica.
Sve bi škole trebale dobiti sportske dvorane, a umirovljenici čak dva doma, te poludnevne boravke. Gradit bi se trebao i novi Centar za autizam, kao i parkovi za igru djece s teškoćama u razvoju, te azil za životinje na području Klis Brdo.
U suradnji s Ministarstvom hrvatskih branitelja planira se pak izgradnja više manjih zgrada za stambeno zbrinjavanje hrvatskih branitelja grada Splita koji još uvijek nemaju riješeno stambeno pitanje. Također, na adekvatnoj lokaciji u javnom vlasništvu Šuta je obećao izgraditi i Muzej Domovinskoga rata.
Kopilica i Škver
Šuta je najavio urbanističko-arhitektonski natječaj za Kopilicu kojim će se dobiti rješenje za glavni željeznički kolodvor, poslovno-stambeni centar i novu bolnicu. U ovom kontekstu Šuta je obećao i nastaviti s realizacijom inicijative o izgradnji željeznice od splitske Zračne luke do Trajektne luke tako da će se pronaći trasa koja odgovara svim dionicima, s čime će se konkretno povezati četiri grada splitske aglomeracije. U suradnji s nadležnim ministarstvom najavljeno je krenuti s projektom povezivanja brzom prigradskom željeznicom kolodvor Split, Istočnu obalu i Zračnu luku Split uz izgradnju intermodalnog čvora novoga glavnoga željezničkog kolodvora u Kopilici.
Također, najavio je revitalizaciju prostora Škvera na način da će se zatražiti na upravljanje površina od 200.000 kvadrata gdje bi se trebao formirati Centar za umjetnu inteligenciju koji bi se financirao iz programa Europske komisije. I ne samo to, ovdje je najavljena izgradnja poslovnih centara i stambenih zgrada uz osiguranje komunalne infrastrukture što bi trebalo rezultirati naseljavanjem u ovaj dio grada uz izmjenu prostorno planske dokumentacije.
Istočna obala
Šuta je u kampanji obećao i uređenje Istočne obale kao realizaciju jednog od najkompleksnijih urbanističkih izazova Splita koji zahtijeva multidisciplinarni pristup i inženjersku izvrsnost. Okosnica projekta je izgradnja prometnih terminala i garaža, pješačke i biciklističke infrastrukture, poboljšanje prometa u pokretu i mirovanju.
Urbanizacija istoka grada obuhvatit će intervencije koje će rezultirati različitim sadržajima kojih je nedovoljno u gradu ili ih nema, od stambeno poslovnih do svih društvenih sadržaja. Navedeni prostor će se urbanizirati prostornim planiranjem s ciljem stavljanja u funkciju realizacije Vukovarske ulice do Stobreča, područja Pazdigrada do Stobreča te Kamena, Srinjina i Žrnovnice izgradnjom javnih i privatnih sadržaja. Planira se i ozelenjivanje kamenoloma u Žrnovnici i Srinjinama.

Split | foto: Bauštela.hr
Plavo i zeleno
Novi gradonačelnik je najavio izgradnju luke s 1.000 vezova na potezu od Duilova do Stobreča u suradnji s LU Splitsko-dalmatinske županije. Kao i donošenja GUP-a s ciljem izgradnje luke s komunalnim i komercijalnim vezovima te sadržajem za sport i rekreaciju.
Nije zaboravio ni uređenje plaža do kojega bi trebalo doći novim pristupom urbanizmu i arhitekturi obale, odnosno izradom prostorno-planske dokumentacije (UPU) te arhitektonsko urbanističkim natječajima s ciljem oplemenjivanja i stavljanja u funkciju plažnih kapaciteta na potezu; Kaštelet – Ježinac, Bačvice – Firule – POŠK, Trstenik (uz sanaciju potoka) i Stinice.
Obećana je zeleno-plava urbana regeneracija Splita, odnosno integracija zelene infrastrukture u prostorno planiranje. Pa bi se tako na više lokacija u gradu trebali formirati urbani i terapeutski vrtovi, zeleni krovovi i fasade, zeleni dnevni boravci.
Promet
U naredne četiri godine Manđerova ulica bi trebala biti spojena s Vukovarskom preko Bihaćke ulice. Probijat će se i Zajčeva ulica čime bi se trebao ostvariti kontinuitet četverotračne prometnice od Spinčićeve ulice do Žnjanskih blizanaca s ciljem rasterećenja Poljičke ulice. Najavljeno je i proširenje prometnice u Ulici slobode na dijelu od raskrižja s Vukovarskom ulicom do raskrižja s Mažuranićevim šetalištem, kao i proširenje Velebitske ulice između Dubrovačke ulice i Ulice slobode. Gradit će se i spoj ulice Put Supavla i ulice Put Glavičina, te podvožnjak kod Kroma i Dalmatia Towera.
U suradnji s Hrvatskim Cestama, Šuta je najavio pokretanje postupka izrade projektno-tehničke dokumentacije kako bi se izgradio most Split – Kaštela kao najkraći ulaz na splitski poluotok s autoceste i tunela Kozjak. Kao i za rekonstrukciju i dogradnju državne ceste Zagorskog puta. Radit će se i na projektu rekonstrukcije i dogradnje državne ceste Solinske ulice i Poljičke ulice.
Obećano je i kružno raskrižje na samoj granici Split-Solin (Meterize), izgradnja četvrtog kraka raskrižja Ulica Zbora narodne garde i Domovinskog rata u Splitu (proboj prema Mall of Split centru) i povezivanje gradskog kotara Mejaši.
Najavljena je i izgradnja raskrižja s cestom za rodilište kao drugi alternativni ulaz u KBC Split, izrada projektne dokumentacije izvanrednog održavanja kolnika državne ceste dionica od križanja s Ulicom slobode do Zagrebačke ulice u gradu. Kao i izrada projektne dokumentacije i ishođenje potrebnih dozvola za realizaciju izgradnje raskrižja Ulica Zbora narodne garde – Poljička ulica – Lovački put.

Split riva | foto: Ivana Solar
Doznajte ovdje sve o gradnji mosta preko Kaštelanskog zaljeva.
Pridružite se našoj Viber zajednici i prvi saznajte sve informacije.