Pretraga

Vlakom do mora: HŽ ugovorio još jedan milijunski posao, sprema se obnova prastare trase

A- A+

Puno je kilometara željeznice u Hrvatskoj, doduše većim dijelom neelektrificirane i jednokolosiječne. Da bi se maksimalno iskoristila pruga već su pokrenuti neki projekti modernizacije koji bi trebali vratiti život željezničkom prometu i rasteretiti ceste, no pred HŽ-om je još puno posla. Važan pothvat na vidiku je pokretanje radova obnove stare nizinske pruge u smjeru Rijeke – odnosno od Karlovca to Oštarija. Nema sumnje da će posao biti vrtoglavo skup kad je već sama izvedba idejnog projekta trebala koštati 2 milijuna eura.

Sprema se uređenje pruge Karlovac-Oštarije | foto: Canva, screenshot (EOJN)

Provedbom projekta nizinske pruge od Rijeke preko Zagreba do državne granice s Mađarskom trebala bi se znatno povećati apsorpcijska moć riječke luke. Ova pruga je sastavni dio Mediteranskog koridora zajedno s pravcem Zagreb-Zidani Most u Sloveniji.

Za jedan sastavni dio tog pravca, kojih 40 kilometara od Karlovca do Oštarija, sada je potpisan ugovor za izradu idejnog projekta i ishođenje lokacijske dozvole za modernizaciju. Posao od milijun i pol pripao je odabranoj zajednici ponuditelja.

Izdvojeni članak

Prvi čovjek zagrebačkog prometa o novom okretištu na Sarajevskoj, HŽ-u i regulaciji voznog reda

Program obnove

Karlovac-Oštarije jedna je od željezničkih trasa koje ulaze u EU projekte razvoja željezničke pruge vrijedne milijarde eura. Na toj trasi priprema se modernizacija oko 40 kilometara željezničke pruge. U svom Programu obnove i modernizacije željezničke infrastrukture do 2030. godine iz HŽ-a za ovaj posao sami ističu da je dio najsloženijeg i najskupljeg investicijskog ciklusa u željeznicu, odnosno projekta takozvane nizinske pruge od Rijeke preko Zagreba do državne granice s Mađarskom.

U prosincu prošle godine raspisan je natječaj za Uslugu izrade idejnog projekta i ishođenje lokacijske dozvole za modernizaciju dionice pruge smještene na M202 Zagreb GK-Rijeka. Ponude za posao do 2,1 milijun eura trebale stići do 4. prosinca 2024. godine, nakon čega je u lipnju je odabran izvođač, a polovicom kolovoza konačno je i potpisan ugovor s odabranom zajednicom ponuditelja.

Odabrana zajednica tvrtki Granova, ŽPD, BBD-Bridge&Building Desing i Mobilita Vision idejni projekt na kraju će izraditi za znatno manje od procjene, odnosno za 1,47 milijuna eura bez PDV, odnosno 1,84 milijuna eura s uključenim PDV-om. Prema ugovoru imaju 15 mjeseci za izvedbu.

Sprema se uređenje pruge Karlovac-Oštarije | foto: Canva, screenshot (EOJN)

Povezivanje šireg područja

Kako se može pročitati na Elektroničkom oglasniku javne nabave, projektni zadatak predviđa da odabrani provedu pripremne radove te da izvedu idejne projekte za ishođenje pravomoćne lokacijske dozvole. Lokacijska dozvola, kao i pravomoćna lokacijska dozvola za modernizaciju i izgradnje prometnog pravca Zagreb-Rijeka odnosila bi se na povezivanje šireg područja Karlovca i Oštarija.

Na pravcu od okvirno 40 kilometara, planira se izvedba građevine infrastrukturne namjene u funkciji prometa namijenjene transportu putnika i roba, uz zadovoljenje tehničko-tehnoloških uvjeta. Postoji i razlog zašto je izvedba modernizacije vrlo važna.

– Razlog poduzimanja zahvata je postojanje ‘uskog grla’ na Mediteranskom koridoru, kako u smislu brzine odvijanja željezničkog prometa tako i u smislu kapaciteta prometa na postojećoj dionici pruge. Potrebno je stvoriti alternatiru postojećoj trasi obzirom na nemogućnost postizanja brzina, kapaciteta, osnovnih zahtjeva operabilnosti, slobodnog profila i postojeća izgradnja, stoji u projektnom zadatku koji objavljuje naručitelj HŽ Infrastruktura.

Sprema se uređenje pruge Karlovac-Oštarije | foto: Canva, screenshot (EOJN)

Od Karlovca do Skradnika

Idejni projekt koji će realizirati odabrana zajednica ponuditelja osigurat će se etapnost i faznost građenja koji će se primijeniti na realizaciju predmetnog projekta. Predmetna trasa kreće na kraju dionice Hrvatski Leskovac-Karlovac, neposredno prije postojećeg mosta preko rijeke Kupe, a kraj dionice trebao bi biti početak kolodvora Skradnik čija gradnja je predviđena projektom Izgradnja nove dvokolosiječne pruge na dionici Skradnik-Krasica-Tijani.

Dok je s izvođačem posao u kolovozu zapečaćen ugovorom, Zapisnik o pregledu pristiglih ponuda otkriva da odabrani čak nije bio najjeftinjii. Javile su se još tri zajednice ponuditelja i jedan zavod koji je bio zainteresiran za proejktiranje.

Tri ponude (u koju ulazi najbolja) ‘vrtile’ su se oko cifre od 1,5 milijuna eura, a ponuditelj Inženjerski projektni zavod s ponudom od 1,8 milijuna eura bio je nešto skuplji. Dok je zajednica Tiringa i IBŽ-a (Inženjerski biro za željeznice) daleko odskakala po skupoći s ponudom od 3,25 milijuna eura, no samo je odabrana tvrtka ispunila sve tražene uvjete.

Izdvojeni članak

U Zagrebu tri nove stanice za vlak? Evo gdje je zapelo i kada ih se može očekivati

Važan koridor

Podsjećamo, predmetna dionica je sastavni dio glavne koridorske željezničke pruge za međunarodni promet M202 od Zagreba preko Karlovca do Rijeke koja se nalazi na Mediteranskom transeuropskom željezničkom koridoru. Riječ je o ogranku važnog teretnog koridora RFC 6 na sveobuhvatnoj TENtec mreži, ali i na već spomenutom Mediteranskom koridoru.

U Programu obnove i modernizacije željezničke pruge do 2030. godine koji je u studenom 2020. objavila HŽ Infrastruktura piše da su ukupne investicije na tom dijelu Mediteranskog koridora (tada bile) procijenjene na iznos od oko 2,5 do 3 milijarde eura, kao i da je novac velikim dijelom financiran iz europskih fondova. S obzirom na poskupljenja materijala i ‘ruku’ sada se već može pretpostaviti da bi radovi u trenutnoj fazi bili procijenjeni na još više.

Ipak je za izvedbu svih planiranih radova na razvoju željeznice procijenjeno da će koštati i do 8 milijardi eura. Ovdje pročitajte više o planu modernizacije pruge od Oštarija do Knina.

Pridružite se našoj Viber zajednici i prvi saznajte sve informacije.

Copy link
Powered by Social Snap