Novo gradilište u niskom startu: Ugovoreni milijuni za ZET-ovu punionicu flote električnih autobusa
Osigurani su milijuni potrebni za realizaciju zagrebačkog mega projekta izgradnje punionice za električne autobuse u Podsusedu koji bi uskoro trebali ‘preuzeti’ primat u javnom gradskom prijevozu glavnog grada. Jednom kada sve bude gotovo ovo će biti najveći terminal za električne autobuse u Hrvatskoj, a rok za završetak radova je 12 mjeseci, odnosno najkasnije do 30. lipnja 2026. godine. Cilj Grada Zagreba je održiva urbana mobilnost, ispunjenju nacionalnih i EU strateških ciljeva dekarbonizacije te poticanju energetske tranzicije u javnom prijevozu.

punjenje autobusa | foto: Freepik
Na području Podsuseda, u Kovinskoj ulici 32, željno se očekuje otvaranje zanimljivog gradilišta koje bi trebalo uvelike transformirati zagrebački javni prijevoz. Riječ je o izgradnji punionice za električne autobuse koja će postati važna sastavnica javnog prijevoza našeg glavnog grada.
Ministarstvo gospodarstva kroz NPOO osiguralo više od 21 milijun eura za ZET punionicu električnih autobusa, a ovoga tjedna za važan projekt ugovorena su i bespovratna sredstava. Ugovor su početkom tjedna potpisali ministar gospodarstva, Ante Šušnjar, predsjednik Uprave ZET-a, Marko Bogdanović i direktor Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost, Luka Balen. Sve u okviru poziva Izgradnja infrastrukture za punjenje električnih autobusa čija vrijednost iznosi 21.040.601,10 eura.
Iz NPOO-a
Projekt, financiran kroz Dodatak Nacionalnog plana oporavka i otpornosti 2021.-2026., usmjeren je na dekarbonizaciju javnog gradskog prijevoza. Glavni cilj je izgradnja infrastrukture za punjenje električnih autobusa na lokaciji AS Podsused.
Rok za završetak radova je 12 mjeseci, odnosno najkasnije do 30. lipnja 2026 godine. Cilj Grada Zagreba je ostvarenje ciljeva održive urbane mobilnosti, ispunjenju nacionalnih i EU strateških ciljeva dekarbonizacije te poticanju energetske tranzicije u javnom prijevozu.
Predviđa se da će projekt zahtijevati postavljanje više stanica za punjenje ili ekvivalentnih instalacija, pri čemu će svaka biti smještena uz jedno ili više parkirališnih mjesta za autobuse unutar spremišta. Sve prema idejnom projektu, tehničkoj specifikaciji i troškovnikom koji su sastavni dio dokumentacije o nabavi.
U ovom kontekstu, zajedno s opremom, izvođač treba isporučiti i softver koji uključuje modul pametnog punjenja koji optimizira proces punjenja s analizom utrošene električne energije.

punjenje autobusa | foto: Freepik
124 mjesta za punjenje
U sklopu projekta, ZET će postaviti 62 dvostruka punjača, što će osigurati 124 mjesta za punjenje električnih niskopodnih autobusa. Ističe se kako ova investicija promiče energetsku tranziciju, održivu mobilnost i smanjenje emisija CO2 u prometnom sektoru.
– Ovo je važan korak prema dekarbonizaciji našeg javnog gradskog prijevoza. Investicijom vrijednom više od 21 milijun eura izravno ulažemo u dekarbonizaciju i održivu budućnost Zagreba. Modernizacija javnog prijevoza je ekološka, ali i strateška odluka koja jača našu energetsku neovisnost i podiže kvalitetu života građana, poručio je Šušnjara.
Pametno punjenje
Osnovni uvjet projekta je da Autobusni servis Podsused mora biti u stalnoj funkciji kako bi se osiguralo nesmetano prometovanje u javnom prometu grada Zagreba. Napominje se i da će se mjesto razgraničenja vlasništva i odgovornosti između HEP ODS-a i kupca električne energije definirati po izradi Elaborata optimalnog tehničkog rješenja priključka (EOTRP).
Važno je znati da se energetski razvod sastoji se od rasklopišta 20 kV s transformatorom vlastite potrošnje 20/0,4 kV, ispravljačkih jedinica, dvostrukih stanica za punjenje, SN i NN kabelskog razvoda. Tu je i prostor sustava za punjenje zahtijeva i pomoćno napajanje 400 V, 50 Hz za hlađenje prostorije/kontejnera kao i ostale instalacije u njemu (rasvjeta, sustav dojave požara, sigurnosni alarm, priključnice, ispravljač, jedinice za punjenje, UPS).

punionica električni auto | foto: Freepik
Zelena tranzicija
Direktor Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost Luka Balen podsjetio je kako su cilju dekarbonizacije prometa predani i ostali gradovi i općine, što se može vidjeti kroz projekte ‘pametnih gradova’ koje sufinancira Fond.
– Naše lokalne jedinice projektima koji uključuju pametno upravljanje nastoje smanjiti gužve i pritisak na gradske prometnice, ali i građanima ponuditi alternativne oblike prijevoza kroz sustave gradskih bicikala, a evo i čišći gradski prijevoz. Istaknuo bih da će Fond uskoro objaviti i javni poziv za poticanje kupnje električnih automobila za pravne osobe vrijedan 21,2 milijuna eura koje provodimo u suradnji s Ministarstvom mora, prometa i infrastrukture. Uz to se, u suradnji s Ministarstvom zaštite okoliša i zelene tranzicije, priprema i poziv za tvrtke registrirane za cestovni prijevoz robe i taksi prijevoznike koji će kroz Modernizacijski fond na raspolaganju imati dodatnih 45 milijuna eura, najavio je ministar.
Pridružite se našoj Viber zajednici i prvi saznajte sve informacije.