Za 20 milijuna eura Hrvatska dobiva mega punionicu električnih autobusa, 134 vozila moći će se puniti 24 sata
Grad Zagreb priprema natječaj za izgradnju infrastrukture za punjenje električnih autobusa u Podsusedu, projekta vrijednog preko 20 milijuna eura. Imat će 134 mjesta za punjenje električnih autobusa, a okosnica punionice je tipska transformatorska stanica. Planiranje realizacije je u fazi javnog savjetovanja koje traje do 12. lipnja, nakon čega slijedi raspisivanje natječaja za izvođača radova.

punjenje autobusa | foto: Freepik
Na području Podsuseda, točnije u Kovinskoj ulici 32 do kraja godine trebalo bi se otvoriti zanimljivo gradilište koji će uvelike transformirati zagrebački javni prijevoz. Riječ je o izgradnji punionice za električne autobuse koji bi trebali postati važna sastavnica javnog prijevoza našeg glavnog grada.
Punionica će se graditi, odnosno od strane izvođača isporučiti po principu ‘ključ u ruke’, a sadržavat će 134 mjesta za punjenje električnih autobusa putem priključka, odnosno 67 dvostrukih mjesta za punjenje električnih autobusa. Pretpostavka je da će ta princip zahtijevati postavljanje više stanica za punjenje ili ekvivalentnih instalacija, pri čemu će svaka biti smještena uz jedno ili više parkirališnih mjesta za autobuse unutar spremišta. Sve prema idejnom projektu i tehničkoj specifikaciji.
Izgradnja punionice vrijedna je 20.228.800 eura, a financirat će se kroz Nacionalni plan oporavka i otpornosti 2021.- 2026. Rok za završetak radova je 30. lipnja 2026 godine. Cilj Grada Zagreba je ostvarenje ciljeva održive urbane mobilnosti, ispunjenju nacionalnih i EU strateških ciljeva dekarbonizacije te poticanju energetske tranzicije u javnom prijevozu.
Obuhvat projekta
Odredba ‘ključ u ruke‘ uključuje najprije izradu projektno-tehničke dokumentacije (glavni projekt, projekt izvedenog stanja, elaborati, ispitivanja), a potom i izgradnju tipske transformatorske stanice (rasklopno postrojenje), te građevinske radovi na lokaciji (priprema za postavu i montažu punjača te potrebnih kontejnera).
Ovdje je uključena i nabava, te doprema opreme za sustav punjenja za 134 autobusa (67 dvostrukih punjača i odgovarajućeg broja kontejnera sa svom opremom), montaža i kabliranje opreme, hardver sa softverom za praćenje i optimizaciju punjenja, te u zadnjoj fazi ispitivanje i puštanje u rad. Kao i obuka djelatnika za rad sa sustavom infrastrukture.
U punoj funkciji 24 sata
Osnovni uvjet projekta je da Autobusni servis Podsused mora biti u stalnoj funkciji kako bi se osiguralo nesmetano prometovanje u javnom prometu grada Zagreba. Napominje se i da će se mjesto razgraničenja vlasništva i odgovornosti između HEP ODS-a i kupca električne energije definirati po izradi Elaborata optimalnog tehničkog rješenja priključka (EOTRP).
Važno je znati da se energetski razvod sastoji se od rasklopišta 20 kV s transformatorom vlastite potrošnje 20/0,4 kV, ispravljačkih jedinica, dvostrukih stanica za punjenje, SN i NN kabelskog razvoda. Tu je i prostor sustava za punjenje zahtijeva i pomoćno napajanje 400 V, 50 Hz za hlađenje prostorije/kontejnera kao i ostale instalacije u njemu (rasvjeta, sustav dojave požara, sigurnosni alarm, priključnice, ispravljač, jedinice za punjenje, UPS).
U ovom kontekstu, zajedno s opremom, izvođač treba isporučiti i softver koji uključuje modul pametnog punjenja koji optimizira proces punjenja s analizom utrošene električne energije.

punjenje autobusa | foto: Freepik
Električni autobusi već voze
Na obnovljenom okretištu Mihaljevac Grad Zagreb nedavno je predstavio drugi električni autobus koji je u sustav javnog prijevoza na liniji 140 Mihaljevac prema Sljemenu, nakon što od nedavno električni autobus vozi i do Jaruna.
Riječ je o snažnoj izvedbi električnog autobusa koji ima veći kapacitet baterije i doseg od čak 360 kilometara s jednim punjenjem. Opremljen je klimatizacijom, USB priključcima, videonadzorom i rampom za osobe s invaliditetom te prima 68 putnika. Vrijednost jednog autobusa iznosi 462.000 eura bez PDV-a. Preostala dva električna autobusa iz pilot projekta očekuju se tijekom ljeta.
Zagreb je prvi grad u Hrvatskoj koji je uveo električne autobuse u redoviti promet. Sljedeće godine planira se nabaviti još 70 električnih autobusa. Ukupna vrijednost projekta iznosi 50 milijuna eura, od čega se očekuje da će 90% biti financirano EU sredstvima putem Ministarstva mora, prometa i infrastrukture.

električni autobus Zagreb | foto: Grad Zagreb
Doznajte ovdje sve o plutajućoj solarnoj elektrani u susjedstvu.
Pridružite se našoj Viber zajednici i prvi saznajte sve informacije.