Pretraga

10 najdužih cestovnih tunela u Europi: Žile kucavice koje spajaju nespojivo

A- A+

Tuneli kao sastavnice prometnih pravaca predstavljaju najskuplje zahvate kada je u pitanju cestovna infrastruktura. No, kada tunel skrati vrijeme vožnje, primjerice, sa četiri sata na 10 minuta onda je posve suvišno govoriti o isplativosti njegove izgradnje.

Među 10 najdužih cestovnih tunela u Europi više od polovice nalazi se u Norveškoj gdje su od ključnog značaja za transport ljudi i roba, a dva u svakom smislu povezuju Francusku i Italiju te predstavljaju žilu kucavicu gospodarske razmjene između ove dvije zemlje.

10. Toven, Norveška 10,67 km

Ovaj cestovni tunel povezuje općine Leirfjord i Vefsn, obje u okrugu Nordland u sjevernoj Norveškoj. Tunel je također glavni pristup gradu Sandnessjøen. Radovi na tunelu započeli su 2010. godine, a otvoren je 22. studenog 2014. To je najduži tunel u sjevernoj Norveškoj.

Tunel zamjenjuje usku, strmu, zavojitu cestu duž Vefsnfjordena južno od tunela. Skraćuje Županijsku cestu 78 za osam kilometara, a vrijeme putovanja se skraćuje u prosjeku za 15 minuta. Cijena tunela, uključujući nove ceste na oba kraja, bila je oko 1.460 milijuna norveških kruna, od čega se 405 milijuna financira kroz naplatu cestarine.

tunel Toven

tunel Toven | foto: Wikipedia

9. Folgefonna, Norveška, 10,4 km

Folgefonna, cestovni je tunel dug 11.150 metara u okrugu Vestland, u Norveškoj. Povezuje selo Eitrheim i grad Odda na vrhu Sørfjordena u općini Ullensvang sa selom Austrepollen na vrhu Maurangsfjordena u općini Kvinnherad. Tunel prolazi ispod velikog ledenjaka Folgefonna i Nacionalnog parka Folgefonna.

Otvoren je 2001. godine i četvrti je najduži cestovni tunel u Norveškoj. Skratio je vrijeme putovanja između dvije prometne točke s četiri sata na samo deset minuta! Korištenje ove rute za putovanje od Osla do Bergena kraće je od vožnje autocestom E16, a ova je ruta mnogo manje osjetljiva na snježne oluje zimi.

tunel Folgefonntunnelen

tunel Folgefonntunnelen | foto: wikipedia

8. Gudvanga Tunnel, Norveška, 11,43 km

Tunel Gudvanga se nalazi u općini Aurland u okrugu Vestland u Norveškoj, a povezuje selo Gudvangen, na vrhu Nærøyfjorda, s dolinom Undredalen. Dio je europske ceste E16. S dužinom od 11.428 metara treći je najduži cestovni tunel u Norveškoj. Otvorena je 17. prosinca 1991. godine.

Ovaj tunel prati nesreća. U njemu su zabilježene čak tri velike prometne nesreće. U kolovozu 2013. u tunelu se zapalio kamion zbog čega je 55 ljudi hospitalizirano. Dok je se kolovozu 2015. godine zapalio turistički autobus. U ožujku 2019. godine ovdje je pak izgorilo teretno vozilo.

Tunel Gudvanga

Tunel Gudvanga | foto: wikipedia

7. Mont Blanc, Francuska-Italija, 11,61 km

Riječ je o tunelu koji prometno spaja Francusku i Italiju ispod planine Mont Blanc u Alpama. Povezuje Chamonix, Haute-Savoie s Courmayerom u dolini Aosta, preko francuske rute Nationale 205 i talijanskog Trafora T1. Tunel tvori europsku rutu E25, te je jedan od glavnih transalpskih prometnih pravaca. Tunel je dugačak 11.611 kilometara, širok 8,6 metara, visok 4,35 metara, te se sastoji od jedne galerije s dvotračnom dvosmjernom cestom.

Ugovor između Francuske i Italije o izgradnji tunela potpisan je 1949. godine. Tada su osnovane su dvije operativne kompanije, svaka odgovorna za polovinu tunela. Bušenje tunela je započelo 1959., a tunel je pušten u promet 19. srpnja 1965. godine. U vrijeme izgradnje bio je tri puta duži od bilo kojeg postojećeg autocestovnog tunela.

Tunel Mont Blanc

Tunel Mont Blanc | foto: wikipedia

6. Fréjus, Francuska-Italija, 13 km

Ovaj tunel prolazi ispod Col du Fréjus u Kotskim Alpama između Modane u Francuskoj i Bardonecchia u Italiji, te predstavlja još jedan prometni pravac koji povezuje ove dvije zemlje. To je jedna od glavnih transalpskih prometnih ruta između Francuske i Italije koja se koristi za 80% komercijalnog cestovnog prometa. Izgradnja tunela dugog 13 kilometara započela je 1974., a završila je 1980. godine. Koštala je približno 700 milijuna eura.

Fréjus je danas trinaesti najduži cestovni tunel na svijetu. Francuskom dionicom upravlja francuska tvrtka SFTRF, a talijanskom talijanska tvrtka SITAF. Do tunela se može doći s talijanske strane autocestom A32 Torino-Bardonecchia ili SS335 od Oulxa. S francuske strane do njega se može doći cestom A43 iz Lyona i Chambéryja. Tijekom prvih 20 godina kroz tunel je prošlo preko 20 milijuna vozila.

Tunel Fréjus

Tunel Fréjus | foto: Wikipedia

Copy link
Powered by Social Snap