Pretraga

Gdje je ‘zapelo’? Novi ulaz u Split bio bi potez desetljeća, a još se ne zna kako će točno izgledati

A- A+

Vizura Kaštelanskog zaljeva zauvijek će se promijeniti bude li izveden novi ulaz u Split, poznatiji po nazivu Kaštelanski most. Nova građevinska grdosija uzdizala bi se do 55 metara u visinu te bi imala 200 metara širok glavni prolaz, a izvedba tog čuda po trenutnim procjenama mogla bi se popeti na 80 milijuna eura. Prije daljnjih koraka, treba odlučiti tko će uopće izraditi tehničko-oblikovno rješenje. Podsjećamo, izgradnju Kaštelanskog mosta Vlada RH proglasila je strateškim projektom na razini države prije šest godina.

maritimni most preko Kaštelanskog zaljeva | Foto: Hrvatske ceste

Kaštelanski most trebao bi biti jedan od top infrastrukturnih projekata Hrvatskih cesta na području Splita koji bi rasteretio grad ogromnih gužvi, a izvedba tog mosta zasigurno će biti vrlo složen pothvat.

Inače je dio projekta nove državne ceste koja bi povezala autocestu A1, preko čvora Vučevica, s Trajektnom lukom u Splitu te je puni naziv projekta je novi ulaz u Split-čvor Vučevica (A1)-tunel Kozjak-čvor na DC8. Upravo prvi dio naziva ističe koliko je projekt važan za područje splitsko područje.

Izdvojeni članak

Kinezi započeli miniranje tunela Kozjak, novi ulaz u Split postaje stvarnost

No, nakon što je izvedba Kaštelanskog mosta od 2019. godine uvrštena na listu strateških projekata Republike Hrvatske, dugo se čekalo da se uopće pokrene natječaj. Izrada maritimne studije o kojoj smo pisali u srpnju 2024. prethodila je objavi projektnog natječaja za tehničko-oblikovno rješenje mosta preko Kaštelanskog zaljeva. Izvođač još nije odabran, a rok je (opet) pomaknut.

Četiri trake

U oglasniku javne nabave (EOJN) iznova je osvanuo postupak izrade Projektnog natječaja za tehničko-oblikovno rješenje mosta preko Kaštelanskog zaljeva na prometnici novi ulaz u Split-čvor Vučevica-Tunel Kozjak-čvor na DC8-Trajektna luka Split. Ne radi se o pokretanju novog postupka već o produljenju roka za dostavu ponuda.

Po najnovijem, zainteresirani za posao od 685.000 eura svoje ponude će slati do 27. listopada pa najesen treba popratiti razvoj situacije. Prisjetimo se, predmet oblikovno-tehničkog rješenja je most most preko zaljeva, od upornjaka na strani Kaštela do upornjaka na poluotoku.

Na području grada Splita most će se uklopiti u postojeću četverotračnu cestu Stinice, a sa strane Kaštela na DC8 novim čvorom iako planirana pristupna cesta od mosta do spoja na DC8 nije predmet ovog natječaja. Oblikovanje prometnice na prijelazu Kaštelanskog zaljeva zadano je idejnim rješenjem iz travnja 2025., koje je izradio Geoprojekt iz Splita.

faze projekta | Foto: Hrvatske ceste

Nova vizura zaljeva

Poslije objave maritimne studije koja je opisala detalje konstrukcije i određene zahtjeve vezano za izvedbu mosta idući nezaobilazni korak je izrada tehničko-oblikovnog rješenja. Natječaj za provedbu tog rješenja raspisan je kako bi domaći i strani stručnjaci dobili priliku izraditi, predstaviti i obrazložiti projektna rješenja tog važnog, ali i skupog mosta koji će zauvijek promijeniti vizuru Kaštelanskog zaljeva.

Za novi glavni ulaz u Split očekuje se da će prometno rasteretiti cijelo područje, no gradnja nipošto neće biti jednostavna. Procijenjeno je da bi izvedba te građevine s 200 metara širokim glavnim prolazom i maksimalne visine 55 metara mogla koštati čak 80 milijuna eura.

Dvije faze radova

Spomenuta maritimna studija izrađena je da bi se projekt kvalitetnije isplanirao, a nju je u srpnju 2024. godine predstavio voditelj projekta ‘Novi ulaz u Split’ Krunoslav Perić iz Hrvatskih cesta. Tom prilikom, Perić je otkrio da će se most najvjerojatnije graditi u dvije faze.

Most, ilustracija | foto: Pexels

– Projekt ima dvije faze. Prva faza je od Vučevice, tunelom Kozjak, sve do Kaštel Kameblovca, a u sklopu druge faze je most. Skreće od čvora koji se nalazi otprilike kilometar zapadno od južnog portala tunela Kozjak. S obronaka Kozjaka iznad Kaštela prolazi preko Kaštel Sućurca pa na području Brižina se preko Kaštelanskog zaljeva spaja se na poluotok u Splitu, na ulici Stinice, otkrio je.

Kako će izgledati most?

Trenutni natječaj postavit će temelje za daljnje korake za razvoj projekta mosta. U uputama za ponuditelje navedeno je da će trebati razraditi pitanje racionalnosti i tehničke opravdanosti rješenja, što podrazumijeva stabilnost i sigurnost konstrukcije, procjenu osnovnih materijala, primjenjivost građevinskih metoda, primjenu inovacija i druga važna graditeljska pitanja.

Osim praktičnih pitanja, zainteresirani gospodarski subjekti morat će predložiti i oblikovna rješenja, tako da će ocjenjivački sud sagledavati inovativnost dizajna te vizualni identitet mosta kao simbola ili orijentira. Predložene vizualizacije trebat će biti usklađene s okolišem i urbanim kontekstom, a sve navedeno, naravno, morat će odgovarati zadanim uvjetima natječaja.

Od ukupnog fonda za nagrade u iznosu od 150.000 eura, prvoplasirani rad bit će nagrađen sa 60.000 eura, navedeno je u natječajnoj dokumentaciji. Hrvatske ceste nakon izbora planiraju pokrenuti pregovarački postupak za izradu idejnog projekta i ishođenje lokacijske dozvole, pisao je o natječaju tportal.hr. Ovdje pročitajte zašto bi vraćanje gradske željeznice u pogon Splićanima moglo putno značiti.

Pridružite se našoj Viber zajednici i prvi saznajte sve informacije.

Copy link
Powered by Social Snap