HŽ odabrao tvrtku za popravak ‘ludog’ kolosijeka na mostu koji je krenuo propadati u Savu
Prije više od dva desetljeća jedan od dva zagrebačka savska željeznička mosta krenuo je propadati u Savu. Naime, stupovi mosta počeli su neravnomjerno slijegati u rijeku, zbog čega je konstrukcija zajedno s kolosijekom poprimila ‘ludi’, izlomljen oblik. Vidjevši most koji se savinuo kao u crtiću, preneraženi strojovođa nadolazećeg vlaka zaustavio je vozilo, a o tom nezaboravnom događaju mediji nastavljaju pisati i danas. Most je saniran, no još ga čeka milijunska zamjena tračnica. Evo kako i tko će to izvesti.

željeznički most Sava Jakuševac | foto: screenshot Google maps
Od ukupno devet zagrebačkih savskih mostova, samo dva su željeznička – novi željeznički, poznat još i kao ‘zeleni’ odnosno Hendixov most, te onaj kod Mičevca, odnosno željeznički most Sava-Jakuševac. Uz ovaj drugi i dalje se veže kontroverza koja je most zadesila prije 22 godine, kada se kolosijek zbog neravnomjernog slijeganja stupova u rijeku neprirodno iskrivio.
Most krenuo propadati
Prije više od 20 godina, 30. rujna 2003., na prilazu jednom od dva željeznička savska mosta u Zagrebu, strojovođu je dočekala situacija kakvu zasigurno nije očekivao ni u snovima. Pred prelazak mosta vidio je da je konstrukcija neobično iskrivljena, a isto je bilo i s kolosijekom. Zaustavio je vlak, da bi se kasnije razjasnilo da je cijelu situaciju prouzročilo neravnomjerno slijeganje stupova mosta u koritu rijeke.
Ovaj dvokolosiječni most sagrađen 1968. godine prema projektu Ljubomira Jevtovića saniran je u 2011., a sada, 14 godina kasnije konačno dobiva i nove, bolje tračnice. Pola godine nakon pokretanja nabave HŽ Infrastruktura odabrala je tvrtku koja će ponoviti trasu M401 Sesvete-Sava Rasputnica. Kolosijek mosta Sava-Jakuševac za 4,7 milijuna eura bez PDV-a rekonstruirat će Cenoza promet.
Baš nije bilo zainteresiranih
Iz Zapisnika o zaprimljenim ponudama razvidno je da je odabrana tvrtka ujedno i jedina koja se javila na natječaj, s ponudom od 4,68 milijuna eura bez, odnosno 5,85 milijuna eura s uključenim PDV-om. Svoju ponudu dostavili su 7. veljače ove godine, te je ispunila sve kriterije javne nabave. Zadovoljivši kriterije, ova jedina pristigla ponuda cjenovno usklađena s procjenom odabrana je za rekonstrukciju kolosijeka na predmetnoj dionici.
Odluku o odabiru potpisao je predsjednik Uprave HŽ Infrastrukture Ivan Kršić, na datum 4. lipnja 2025. godine. Nakon odabira naručitelj s izvoditeljem još treba potpisati ugovor pred uvođenje u radove koji će ipak nešto kasniti budući da su kao datum početka i kraja ugovora u opisu predmeta nabave navedeni 3. ožujka te 31. prosinca ove godine.

zapuštena željeznica | Pexels
Sve strogo propisano
Kako smo pisali kad se predmet pojavio u sustavu javne nabave, predviđeni su ne samo zamjena kolosijeka, već i izmještanje i ugradnja skretnica, te usklađenje kontaktne mreže. Uz to, u planu je i zamjena mosne građe novom.
Radovi će se pritom izvoditi u skladu sa svim zakonima i mjerama zaštite okoliša, od buke i vibriranja, mjerama gospodarenja otpadom te svim drugim potrebnim mjerama. Prije početka radova, izvođač će biti dužan u prisutnosti nadzornog inženjera organizirati pregled skretnica predviđenih za ugradnju prije nego se radovi zahuktaju.
Za potrebe projekta, nabavljat će se tračnice koje će trebati u svemu zadovoljiti odredbe norme HRN EN 13674-1 najnovijeg izdanja. Uz to će se ugrađivati tračnice koje moraju biti proizvedene odgovarajućom tehnologijom kako bi se dostigla visoka kakvoća. Propisani su svi temeljni uvjeti proizvoda i kakvoća materijala.
Teška čelična konstrukcija
Inače, most na kojemu će se izvoditi izmjena kolosijeka nalazi se sjevernozapadno od naselja Mičevca, odnosno između Žitnjaka na sjeveru i Jakuševca na jugozapadu. Izgrađen je prema projektu Ljubomira Jevtovića, za smjer pruge Čulinec-Velika Gorica.
Konstrukcija mosta sastoji se od punostijenih čeličnih nosača konstantne visine 2,8 i 3,8 metara, s rasponima, dok je most ukupno dug 440,75 metara, a širok 11,7 metara. Kolnik je u najvećem dijelu otvoren, a samo na krajevima zatvoren zastorom od tučenca. Radove na rasponskoj konstrukciji izveo je Đuro Đaković, a radove na donjem ustroju Tehnogradnja iz Maribora. Ovdje pročitajte sve o sanaciji najstarijeg pješačkog mosta preko Save kojemu je udahnut novi život.
Pridružite se našoj Viber zajednici i prvi saznajte sve informacije.