Klizište na državnoj cesti: Uz prometnicu na Kvarneru proklizala zemlja, izgleda opasno!
Kako spasiti državnu cestu kada se uz njen rub ‘otvori’ zemlja? Ovo je pitanje na koje odgovor imaju Hrvatske ceste koje upravo traže izvođača sanacije ozbiljnog klizišta uz važnu prometnicu u Primorsko-goranskoj županiji. Treba sanirati okvirno 35 metara široko klizište uz cestu te srediti prometnicu. Nakon polovice ožujka moglo bi se znati tko će obaviti posao od 200-tinjak tisuća eura.

klizište na državnoj cesti | foto: screenshot natječajna dokumentacija (EOJN)
Na državnoj cesti DC32 u Primorsko-goranskoj županiji koja vodi prema granici sa Slovenijom zemlja se ‘otvorila’. Na dionici između naselja Prhci i Tršće aktiviralo se oko 25 metara dugo i 35 metara široko klizište. Sada je u planu sanacija od okvirno 200.000 eura.
Uzrok klizanja
Klizište se aktiviralo uz pasicu novog asfalta, gdje je trasa prometnice izvedena djelomičnim nasipavanjem postojećeg terena te djelomično zasijecanjem u postojeći teren. Zna se da su postojeći nasipi i zasjeci nezaštićeni, te da su izvedeni bez potpornih konstrukcija.
Utvrđeno je da klizište zahvaća prometnicu u duljini od otprilike 30 metara. Zna se kako je uzrok klizanja terena najvjerojatnije neadekvatna izvedba drenaže kosine te kolnika prometnice na nepropusnu podlogu. K tome, opterećenje padine vibracijama prometa i nepovoljan nagib padine, ali i opterećenje novog sloja asfalta i betona zasigurno nisu pomogli.
Kako spasiti cestu
Procjena kaže kako bi se s vremenom, djelovanjem oborinskih i podzemnih voda te opterećenjem padine vibracijama klizište moglo dodatno proširiti u uzbrežnom smjeru. Odronjeni materijal je rasteretio padinu, što bi moglo destabilizirati postojeću prometnicu. Stoga je glavno pitanje – kako će se ugrožena dionica ceste sanirati.
Projektna dokumentacija otkriva da su u sklopu sanacije klizišta na državnoj cesti DC32 predviđeni radovi u svrhu povećanja globalne stabilnosti padine, izvedba sustava oborinske odvodnje i rekonstrukcija prometnice u duljini od 40 metara. Konkretno, u planu je sanacija izvedbom pilotske stijene od armiranobetonskih bušenih pilota duljine 5, 6, 7 i na koncu, 8 metara.
Opis radova
Piloti su predviđeni u dva reda na osnom razmaku od 1,50 metra. Poprečni razmak redova pilota iznosio bi 1,20 metara, a iznad pilota je predviđena izvedba armiranobetonskog potpornog zida promjenjive visine H=2,55-2,65 m.
U projektnoj dokumentaciji može se iščitati i da je iza zida predviđeno nasipavanje kamenog materijala. Uz navedene radove na osiguranju globalne stabilnosti padine, predviđena je i rekonstrukcija prometnice te izvedba sustava oborinske odvodnje na lokaciji klizišta. Na licu mjesta, radovima će ipak prethoditi priprema gradilišta, a svaki detalj može se pronaći u preciznom opisu predviđenih radova. Ponude zainteresiranih ponuditelja primat će se do 14. ožujka 2025. godine.
Što o klizištima otkriva obuhvatno istraživanje pročitajte ovdje.