Modernizira se 14 kilometara 100 godina stare pruge od Karlovca do Ozlja, uredit će se tuneli i mostovi
Hrvatska ima razgranatu, ali zapuštenu željezničku mrežu. Kako bi se na nju mogla osloniti, pripremaju se projekti modernizacije, a među brojnim najavama sprema se i obnova 100 godina stare dionice od Ozlja do Kamanja. Riječ je o 14,2 kilometra pruge za lokalni promet L103 koja vodi od Karlovca do Kamanja, odnosno do granice sa Slovenijom. Studija izvodljivosti trebala bi predvidjeti kapacitet pruge u narednim godinama i potrebna financijska ulaganja.
Željeznica je u više europskih država omiljeno održivo prijevozno sredstvo. Dok Hrvatska još nipošto ne može ‘uskočiti’ na ovaj trend, pokrenuti su i najavljeni značajni projekti unaprjeđenja naše željeznice. Među ostalim, iz HŽ Infrastrukture uređenje su predvidjeli za dionicu Ozalj-Kamanje-granica sa Slovenijom koja se prema Uredbi o razvrstavanju željezničkih pruga nalazi na željezničkoj pruzi za lokalni promet L103 Karlovac-Kamanje-DG.
Iz razdoblja Prvog svjetskog rata
Željeznička pruga je prema projektnoj dokumentaciji izgrađena oko 1913. godine za vrijeme Austro-ugarske pa je ‘preživjela’ tri rata. Nakon više od 100 godina postojanja, konačno joj se sprema obnova, točnije modernizacija.
U prosincu 2023. godine, prema Ugovoru su započeli radovi na obnovi dionice pruge od Karlovca do Ozlja, dok novi projektni zadatak traži izradu studijske dokumentacije u svrhu obnove i modernizacije 14,2 kilometra željeznice od Ozlja preko Kamenja do DG. Naručitelj traži izvedbu studije izvodljivosti za procijenjenu vrijednost od 130.000 eura, a rok za prijave je 8. siječnja 2025. godine.
Modernizacija dionice pruge provest će se u okviru šireg uređenja za što su krajem 2023. godine u Sloveniji potpisani Statut i Konvencija za osnivanje Europske grupacije za teritorijalnu suradnju ‘Putevi budućnosti: Ljubljana-Novo Mesto-Karlovac-Zagreb’. Svrha djelovanja ove grupacije jest postizanje većih brzina u putničkome prijevozu, veće nosivosti u teretnome prijevozu te povećanja gustoće naseljenosti u geografski udaljenim mjestima. Ultimativno, očekuje se kako će modernizacija doprinijeti i razvoju gospodarstva i turizma.
Veći kapacitet pruge
Realizacijom projekta modernizacije predmetne dionice na pruzi L103 trebalo bi doći do značajnog poboljšanja sigurnosti te povećanja kapaciteta željezničke infrastrukture. Željeznička pruga koja se prema administrativno-teritorijalnoj podjeli Republike Hrvatske nalazi na području Karlovačke županije namijenjena je lokalnom putničkom prijevozu između Karlovca i Metikle u Sloveniji, kao i lokalnom teretnom prometu. Ova pruga s velikim potencijalom s vremenom je prilično propala.
Svom duljinom od Ozlja do Kamenja, koliko bi trebala zahvatiti modernizacija, dionica pruge prolazi neposredno uz tok rijeke Kupe. Projektni zadatak na 14,2 kilometra dugoj dionici trebao bi ponuditi daljnje smjernice za izradu projektne dokumentacije za obnovu ovisno o prognozi prometa i potrebnim financijskim ulaganjima.
Upravo će se modernizaciju i razradu daljnje dokumentacije realizirati u skladu s rezultatima polaznog dokumenta – Studije izvodljivosti. Studija bi trebala sagledati potrebe i mogućnosti realizacije te analizirati prihvatljive opcije i ulaganja u odnosu na planiranu prometnu potražnju, a mogla bi poslužiti kao podloga za daljnju razradu projekta kao i prijavu za potencijalne modele financiranja.
Tuneli, mostovi i prijelazi
Na dionici se nalazi pozamašan broj prometnih objekata. Tu su četiri mosta, od kojih su najveći most preko kanala Kupa-Suhi kanal te pogranični most Kupa Bubnjarci. U nadolazećem razdoblju očekuje se sastavljanje međudržavnog sporazuma o održavanju pograničnoga mosta Kupa-Bubnjarci s nadležnom željezničkom upravom u Sloveniji.
Na dionici su i tri tunela, od kojih je najdulji tunel Zaluka dužine 346 metara. Budući da je u tunelu došlo do odrona kamene obloge, zasad je uvedena usporena brzina iako je u 2015. i 2016. saniran tunel s predusjekom. Dionica ima i ukupno deset željezničko-cestovnih prijelaza, od kojih su oba osigurana. Prema ‘Programu rješavanja željezničko-cestovnih i pješačkih prijelaza preko pruge za razdoblje od 2023. do 2027.’ predviđeno je ukidanje prijelaza sa svođenjem na samo tri kao i modernizacija ugradnjom uređaja za osiguranje na preostalih sedam.
Ako je vjerovati stručnjaku, promet u Zagrebu preporodio bi se uz jednu veliku promjenu. Što predlaže doznajte ovdje.