Ova građevina nije svemirski brod, već metro u arapskoj prijestolnici vrijedan 22,5 milijarde dolara
Ako je Saudijska Arabija po nečemu poznata, to je pomicanje granica u graditeljstvu i arhitekturi. Ekstravagancija boji svaki novi megalomanski projekt gradnje pa se ni za metro u gradu Riyadhu nije očekivalo ništa manje. Riječ je o projektu koji dio kraljevine nastoji preusmjeriti na javni prijevoz da bi se smanjile gužve na cestama koje svakim danom sve više ‘pucaju’ po šavovima. Konačni rezultat vrijedan oko 22,5 milijarde dolara kojim su prvi vlakovi provozili u prosincu 2024. izgleda nevjerojatno.
Nekoliko je građevina predstavljenih u 2024. koje su zasigurno ostavile bez dana brojne laike i stručnjake. Kako napreduju tehnologije, neprestano traju natjecanja u tome koje arhitektonsko djelo iliti građevina će nadmašiti dosadašnje standarde i postaviti nove granice. Ipak, na cijelom svijetu u nametanju novih rekorda vjerojatno najviše uživa Saudijska Arabija.
U protekloj godini vidjeli smo najave nevjerojatnih projekata, od ‘The Linea’ i ‘Neoma’ koji su, doduše, u međuvremenu zapeli, do mega kockastog nebodera u pustinji koji će kopirati sveti kamen u Meki, ali ne i njegovu namjenu. Jeste li znali da je u gradu Riyadhu izniklo je još jedno ‘čudo’ arhitekture, svakako vrijedno spomena. Riječ je o metrou koji je provozio početkom prosinca 2024. pa će neminovno imati utjecaja na oblik i estetiku arhitekture u ovoj godini.
Najduži metro bez vozača
Saudijska Arabija već se nametnula kao mjesto u kojemu ekstravagancija nema granica. Ondje se postojeći trendovi pobijaju sa svakim novim projektom pa se težnja ka ekstremima morala preslikati i na javni prijevoz. Riyadh Metro je sustav brzog prijevoza kojim se služi u glavnom gradu Saudijske Arabije kakav još niste vidjeli.
Osim što je riječ o najdužem metrou bez vozača na svijetu, sustav se zasad sastoji od šest linija koje povezuju 85 postaja ukupnom duljinom trase od 176 kilometara. Očekivano za projekt ovolikih gabarita, projekt metroa već ima i svoju stranicu na Wikipediji.
Ondje se može pronaći kako je riječ o drugom sistemu metroa u Saudijskoj Arabiji, nakon Al Mashaaer Al Mugaddassah Metroa u Meki. Četvrti je na Arapskom poluotoku, šesti u arapskom svijetu i 15 na Bliskom istoku. Pritom je izgrađen za nevjerojatnu cifru od 22,5 milijarde dolara.
Tri mega konzorcija
Iako je projekt prilična novost ostatku svijeta, prvi koraci za izgradnju metroa u srcu pustinje pokrenuti su još 2013., kada su za njegovu gradnju odabrana tri najveća globalna konzorcija. Za radove se očekivalo da će početi u 2014. i potrajati najviše četiri godine. Neviđeno slavlje uoči početka kopanja održano je 4. travnja 2014. godine.
No, četiri godine kasnije, princ Faisal bin Bandar izjavio je da je završeno tek 68 posto projekta. Zatim se iste godine po ovom pitanju oglasio i ministar ekonomije Mohammad Al Tuwaijri, komentirajući kako će prvi vlakovi provoziti 2019., dok rad u punoj snazi nije očekivan prije 2021.
Linije od Plave do Ljubičaste
Na kraju je kralj Salaman službeno otvorio prve linije pred kraj prošle godine, 27. studenog 2024.. Za novi metro koji je dobio linije broj 1,4 i 6 s 1. prosinca 2024. godine očekuje se da će nakon otvorenja preostalih linija ponuditi gradu dnevni kapacitet prijevoza oko 3,6 milijuna putnika dnevno.
Ovaj projekt uistinu je nevjerojatan, a za osmišljavanje građevina zaslužni su svjetski uvaženi tvorci Zaha Hadid Architects i njemačka tvrtka Gerber Architekten, uz brojne druge renomirane arhitekte. Zajedno su osmislili djelo koje i javnom prijevozu daje estetiku boja.
– Metro mreža u Riyadhu započela je prevoziti putnike u nedjelju 1. prosinca 2024. godine puštanjem u promet Plave, Žute i Ljubičaste linije (Linije 1,4 i 6), za koje se očekuje da će značajno olakšati prometne čepove, skratiti putovanja i općenito povećati kvalitetu života u rastućem gradu, rekli su o projektu iz Zaha Hadid Architects.
Sjena kontroverze
Unatoč sjaju koji očekivano karakterizira nevjerojatno djelo infrastrukture koje – osim što je vrlo praktično za pustinjski grad, izgleda kao svemirski brod – projekt nije toliko ‘blještav’ koliko se čini. Naime, izgradnju su popratile prilično ozbiljne optužbe o korupciji.
Da se nije radilo o sitnici pokazuje i to što je u 2017. princ Turki bin Abdullah Al Saud bio uhićen u okviru velike čistke koja je na području vladala od 2017. do 2019. godine. Uhapšen je jer se na njega kao vladajućeg sumnjalo da je dodijelio ugovore o izvođenju vlastitim tvrtkama. Na kraju je u kolovozu 2023. godine bio osuđen na 17 godina u zatvoru.
Kako je točno Saudijska Arabija na putu da postane najveće globalno građevinsko tržište pročitajte ovdje.