Tuneli u Hrvatskoj puni oštećenja: Curi voda, u betonu rupe, ljušti se površinski sloj, sprema se sanacija
Na ključnim dionicama autocesta, prometna infrastruktura u Hrvatskoj oslanja se na tunele. Velik dio tunela sagrađen je prije više desetljeća pa nije čudo što su elementi tih građevina podlegli zubu vremena. Kao dio redovitog održavanja, Hrvatske autoceste spremaju se sanirati sva oštećenja, ali ništa bez građevinskog projekta. Posao izrade tehničke dokumentacije, odnosno projekta sanacije oštećenja mogao bi koštati 55.000 eura. Izrađen je i katalog s mogućim oštećenjima.

tunel | foto: Freepik
Tuneli diljem Hrvatske puni su oštećenja, što izgleda i nije neobično za infrastrukturu visokog stupnja eksploatacije. Hrvatske autoceste objavile su o kojim se vrstama ‘trošenja’ materijala točno radi.
Podijelili su nepravilnosti na one na betonskoj oblozi, kolniku, hodniku i rubnjacima, a sva navedena oštećenja namjeravaju sanirati. Iz HAC-a su već zatražili izradu izvedbenih građevinskih projekata sanacije tunela, za što procjenjuju da će koštati 55.000 eura.
Ljuštenje, odlamanje, curenje
Kakva oštećenja postoje u unutrašnjosti tunela diljem Hrvatske? U katalogu, HAC izdvaja sve nepravilnosti koje se mogu pojaviti na ovim dijelovima infrastrukture. Od detektiranih manjkavosti na betonskoj oblozi, izdvojena je promjena geometrije, ljuštenje, odlamanje, rupe u betonu, iscvjetavanje, curenje vode kroz beton i drugi oblici trošenja.
Istaknuto je da se svako od navedenih oštećenja može pojavljivati u niskom, umjerenom i visokom stupnju. Osim već navedenih, u tunelima se s vremenom mogu javiti i uzdužne, mrežaste, radijalne, dijagonalne pukotine, a nije neobično ni oštećenje boje.
Oštećenja na kolniku
Iz HAC-a su zatim izložili koja su moguća oštećenja na kolniku. Ovdje se ponovno spominju pukotine, navode oštećenja završnog sloja, što može biti odvajanje habajućeg sloja te udarne rupe ili zakrpe te oštećenje teksture, to jest deformacija površine.

veliki tunel | foto: Freepik
Konačno, i na hodnicima mogu biti detektirani ljuštenje, pukotine, odlamanje, ali i trošna mjesta, i korozija armature. Iz HAC-a navode da su sva oštećenja uobičajena s eksploatacijom te da njihova sanacija spada u redovito održavanje cestovne infrastrukture.
No, prije bilo kakvih radova, iz Hrvatskih cesta prvo traže izradu izvedbenih građevinskih projekata sanacije tunela. Prema procjeni, usluge tehničkog projektiranja mogle bi doseći cijenu od 55.000 eura, a ponude se primaju do 27. ožujka ove godine.
Održavanje građevinskih elemenata
U izvedbenom projektnom zadatku pojašnjeno je kako tijekom eksploatacije, a sukladno odredbama Zakona o cestama i Pravilniku o održavanju se s definiranim standardom redovitog održavanja tijekom godina provode manje složeni poslovi redovitog održavanja građevinskih elemenata tunela. Tu spada održavanje ranije navedenih elemenata koji kroz vrijeme eksploatacijom postaju istrošeni.
– Opseg redovitog održavanja uključuje: nadzor i preglede, operativno održavanje (popravak manjih oštećenja ili nedostataka utvrđenih pregledima i periodičko održavanje), radove na očuvanju stanja (popravak većih oštećenja, zamjenu cestovne opreme) i hitne radove, stoji u projektnom zadatku.
Iz navedenog se može iščitati, ovdje je riječ o operativnom održavanju te nijedan dio tehničke dokumentacije ne daje naslutiti da je riječ o ozbiljnim oštećenjima koja bi nekoga mogla ugroziti. Prije početka održavanja, u planu je provedba specijalističkog pregleda tunela.
Prvo detaljan pregled
Specijalistički pregled uključuje obavljanje vizualnog pregleda oštećenih građevinskih elemenata tunela, u što spadaju portalne građevine, betonska obloga, kolnik, hodnik, rubnjaci te odvodni i drenažni sustav. Po potrebi, predviđa se i provedba istražnih radova.
Zatim se određuju vrste i stupanj oštećenja elemenata sukladno prilogu I. projektnog zadatka. Procjenom količine oštećenja moguće je donijeti zaključak o stanju građevinskih elemenata pa prema tome i predložiti mjere sanacije. Sanacija se naknadno provodi prema pripadajućoj projektnoj dokumentaciji.
Koje druge važne elemente tunela se spremaju ‘srediti’ iz Hrvatskih cesta pročitajte ovdje.