Velika obnova turističke meke na Jadranu, ulaže se 33 milijuna eura
Na urbanom području Grada Pula planiraju se obnove i izmjene u gradskoj infrastrukturi. Projekti prioritizirani nakon provođenja analize stanja nekog područja, predviđeni su strateškim dokumentima razvoja. K tome, za razvoj Pule, pokrenuti su brojni programi sufinanciranja. Od top projekata mogu se istaknuti obnova kupališta Stoja, revitalizacija starog vojnog područja Vallelunga, velika obnova društvenog centra Rojc, no i radovi na gradskoj prometnoj infrastrukturi. Priprema projektne dokumentacije za neke projekte spremna je, a za druge traje. Prvi radovi trebali bi krenuti ove godine, a o svemu smo razgovarali sa Samantom Barić, pročelnicom Odjela za urbanizam, investicije i razvojne projekte Grada Pule.
Pulu očekuje veliki val infrastrukturne obnove koji će obuhvatiti vraćanje starog sjaja nekim kultnim lokacijama, ali i realizaciju novih razvojnih projekata, najavila je Samanta Barić, pročelnica Odjela za urbanizam, investicije i razvojne projekte Grada Pule. Grad je, radi jednostavnijeg protoka i pristupa prostornim dokumentima, prethodno razvio Smart city koncept, što znači da su svi prostorni planovi, urbanizam, građevinsko nasljeđe i ostali važni planovi stavljeni na online platformu.
Obnova prema strateškim dokumentima i programima
Govori li se o glavnim projektima Pule, štošta se ima za predstaviti. Kad su u pitanju inicijative sufinanciranja, Pula dosta surađuje u europskim inicijativama i mrežama, a za prioritizaciju projekata postoje strateški projekti grada, kojima se i određuje koji će projekti imati primat u predlaganju pa onda i u izvođenju. Među glavnim strateškim dokumentima grada, razne su strategije poput one urbanog razvoja, strategija urbanog područja Pula, Program konkurentnost i kohezija, i brojni drugi.
– Što se tiče prioritizacije strateških kapitalnih projekata, projekti prioritiziraju strateški dokumenti grada, u koje se ubrajaju strategija urbanog razvoja, no i strategija razvoja urbanog područja Pula, za razdoblje između 2021. i 2027. godine, koja prati programe, na primjer, sufinanciranja Ministarstva regionalnog razvoja i fondove Europske unije. Primjeri programa za strateški razvoj koje pratimo su Program konkurentnost i kohezija, također za razdoblje 2021. do 2027., ili pak integrirano-teritorijalni program od 2021. do 2027., izložila je Barić.
Tako da, radove u gradu prioritizira se prema unaprijed određenim programima, a pri tome, svaka jedinica lokalne samouprave, prethodno je dužna najaviti proračun za nadolazeću godinu. Uzimajući u obzir priložene programe jedinica lokalne samouprave, odlučuje se o programu gradnje i programu održavanja dok se, prema saznanjima o programima iz kojih će se ponuditi sufinanciranja projekata obnove i gradnje, slaže proračun.
Pritom, prethodno se, naravno, provodi analiza stanja na području. U svakom slučaju, razlikuju se strategija razvoja Grada Pule i ona razvoja čitavog urbanog područja, koje obuhvaća Pulu i ostale okolne općine.
– Svaka jedinica lokalne samouprave mora naravno, krajem godine donijeti proračun za sljedeću godinu, tako da mi u sklopu tog proračuna donosimo program gradnje i program održavanja. Imajući saznanja o programima iz kojih će se financirati i projekti iz EU fondova, ‘slažemo’ naš proračun projekte. Naravno, kao primarna faza izrada strategije i strateških dokumenata provodi se analiza stanja na našem području. Važno je napomenuti da je strategija razvoja grada isključivo za Grad Pulu, dok strategija razvoja urbanog područja Pula, pokriva Pulu, Grad Vodnjan i šest okolnih općina koje ulaze u ITU urbanog područja. ITU znači integrirana teritorijalna ulaganja, koja su financiranja putem ITU mehanizma, od strane ministarstva regionalnog razvoja.
Obnova kupališta Stoja i PIC-a
Upravo ITU mehanizmi od važnosti su za razvoj urbanog područja Pula, za što je ukupno dodijeljeno 33 milijuna eura. Ugovorom je, točnije, dogovoreno financiranje strateških projekata do procijenjene vrijednosti od 33 milijuna eura, a od te ‘cifre’ Grad Pula ima neke svoje, primarne projekte. Za projekte samoga grada bit će prema procjeni izdvojeno oko 20 milijuna eura, a u predviđenim projektima ističu se oni revitalizacije.
Galerija 9 Fotografija
OtvoriKao jedan od glavnih projekata najavljena je obnova kupališta Stoja, a pritom i obnova Pulskog inovacijskog centra, takozvanog PIC-a na Vallelunghi. U pitanju je staro vojno područje koje je i dalje u vlasništvu države. S državom Pula ima pregovore oko pitanja imovine zemljišta, kako bi se ili darovala Gradu Puli ili da se dodijeli na dugoročno korištenje. U tijeku je izrada projektne dokumentacije, a uključen je i inženjer građevine iz Artis nekretnina Josip Žunić.
Za gradsko kupalište Stoja pak, planira se velika revitalizacija, zbog velikog značaja tog dijela Pule. Za kupalište koje je ujedno opisano kao jedno od najuspjelijih ostvarenja talijanske međuratne moderne arhitekture sačuvano na prostoru Hrvatske, nakon što su proteklih godina provedene hitne mjere zaštite, predviđena je velika obnova po strogim mjerama zaštite. Za potrebe provedbe revitalizacije ovog prostora, ishođene su potrebne dozvole, a početak projekta vrijednog 5 milijuna eura očekuje se ove godine.
– U planu je obnova kupališta Stoja, zatim imamo Pulski inovacijski centar, takozvani PIC na Vallelunghi. Vallelunga je staro vojno područje koje je još u vlasništvu Republike Hrvatske. To su sve stari i zapušteni prostori. Zgrade je nužno revitalizirati i održavati, kako bi se ostvarila čim manja šteta na okoliš, a da se prostor stavi u funkciju. Trenutno se radi na izradi projektne tehničke dokumentacije i tu surađujemo s Arhitektonskim fakultetom u Zagrebu. Na projektu će raditi i prepoznat inženjer građevine, gospodin Žunić, i zaista smo već u prvom idejnom konceptu vidjeli kako je to predivno zamišljeno, rekla je Barić.
Kišni vrtovi
Idejno, konstatira Barić, projekt je zamišljen kao spoj promicanja energetske učinkovitosti i zelenih politika. Iz onoga na čemu će se raditi, posebno izdvaja kišne vrtove po kojima je Pula, kaže, vrlo poznata i uspješna u njihovoj provedbi. Izdvaja kišne vrtove kao važan način nošenja s klimatskim promjenama, a u onim dijelovima grada gdje su ti vrtovi i implementirani, riješeno je pitanje nakupljanja vode i poplavljivanja.
– Stvarno je puno toga, a najavljena je implementacija elemenata za promicanje energetske učinkovitosti i zelenih politika, no i elementi kišnih vrtova i definitivno sve ostalo što nam je možda potrebno zbog aktualnih klimatskih promjena te sve više kišnih dana. Za kišne vrtove inače smo i dobili nagradu te smo zbog njih prepoznati i u Europi, a i šire. Na tim lokacijama teren se više ne poplavljuje i to nam uistinu puno znači, objasnila je Barić.
U sklopu novih projekata u gradu, radi što lakše implementacije zelene obnove, planovi se naširoko uključuju i u prostorne planove. Točnije, radi se na izmjenama prostorno-planske dokumentacije, kao i na izmjenama Generalnog urbanističkog plana. Izmjenama, u gradske planove, uključit će se i zeleni elementi. Inače, od preostalih velikih projekata uključenih u ITU mehanizam, nezanemariv je projekt ogromnih razmjera obnove objekta Društvenog centra Rojc, koji rub pulskog gradskog centra ‘krasi’ od davne 1870. godine.
– Radi se, kako na izmjeni prostorne dokumentacije, tako i na izmjeni generalnog urbanističkog plana, kako bi se planovi mogli ostvariti. U izmjene plana uključit će se i zeleni projekti. Od preostalih većih projekata čije se izvođenje također planira izvesti u Puli u sklopu ITU mehanizma je još projekt Društveni centar Rojc. To je ukupno 16.000 kvadrata starog vojnog objekta za obnoviti. U vlasništvu je Grada, a trenutno su korisnici razno razne udruge, međutim, objekt je zaista velik, rekla je Barić, ističući obnovu Rojca kao jedan od najvećih projekata ITU mehanizama, vrijedan više od 10 milijuna eura.
Urbana mobilnost grada
Kao treći vrlo važan projekt grada, Barić je predstavila promjenu na polju urbane mobilnosti grada, jer upravo na tom području, kako je rekla, grad se suočava s problemima. Pula, objasnila je, kao grad je vrlo prometna, no iste poteškoće ne muče samo prostor ovog grada, nego cijelu Istru, a ta činjenica posebno se evidentnom pokazala za vrijeme pandemije, kada je zračni i pomorski promet bio u zastoju, dok se istarskim cestama i dalje puno prometovalo.
– Treći važan projekt nam je upravo iz područja urbane mobilnosti. Ne može se zanemariti da je Pula turistički grad, a pritisak nam stvara što smo kao Istra teritorijalno dosta povezani sa ostalim zemljama Europske unije pa je kod nas prilično visok CO2 otisak ni manje ni više nego zbog cestovnog turizma. Drugim riječima, naš turizam nije toliko vezan uz avio ili pomorski promet, koliko je izraženo putovanje cestama. U doba Covida, Istra je prednjačila u turizmu zbog dobre cestovne povezanosti, što smo onda osvijestili da je problem, navela je Barić.
Na tom pitanju u Istri, naime, treba se raditi jer ljeti uslijed velike količine automobila na prometnicama dolazi do kolapsa u gradu, osim samog zagađenja koje cestovni promet izaziva. Pula tako, objasnila je Barić, želi provesti neki od projekata smanjenja cestovnog prometa, poput iznajmljivanja romobila, jer bi se tako za kretanje gradom manje koristili automobili.
Inače, osim pitanja zagađenja i prometne zagušenosti na samim prometnicama, Pula muku muči i s parkirališnim mjestima, što je opet posebno izraženo za turističke sezone. Inicijativa e-romobila poput one kakva već postoji u Varaždinu i Rijeci, mogla bi onda riješiti i to pitanje.
– U sezoni nam u gradu doslovno dođe do kolapsa. Iz tog razloga, kroz ITU mehanizam voljeli bismo i kod nas sprovesti inicijativu mobilnosti bez korištenja automobila. Željeli bismo da se za kretanje u gradu ne koriste samo automobili. težimo tome da se može parkirati u više prigradskim dijelovima, kako bi se parkirališta u centru rasteretila pa da se u dijelovima bliže centru koristi e-bike ili e-romobil. Tu se pak traže izmjene samog infrastrukturnog dijela, to jest prilagodbu infrastrukture tim novim načinima prometovanja, označavanjem cesta primjerice, zaključila je Barić.
Istru je općenito pogodio ‘građevinski boom’, za koji se čini da ne staje. U prodaju su stavljena i javna atraktivna zemljišta u neposrednoj blizini obale. Kako se kreću cijene pročitajte ovdje.