Popravak od milijun eura: Most na autocesti između Zagreba i Dubrovnika ide u sanaciju
Milijun eura s PDV-om cifra je za koju će se potpuno srediti 21 godinu star most na hrvatskoj autocesti A1. Prisjetimo se, upravo je dionica između glavnog grada i Karlovca bila najstarija trasa autoceste u državi, koja danas vodi sve do Dubrovnika. Da bi se promet između mora i kontinenta i dalje neometano odvijao, odabrani izvođač Hidrostres za milijun eura će izvesti potrebne radove sanacije. Za obaviti posao imaju okvirno četiri mjeseca.

most Babića dio je autoceste A1 | foto: screenshot GoogleMaps
Autocesta A1 najstarija je autocesta u Hrvatskoj. U stvari, kad puštena u promet 1972. godine, dionica od Zagreba do Karlovca bila je prva izgrađena dionica autoceste u državi.
Ovaj pravac i danas je jedan od najopterećenijih, no nisu za ‘odbaciti’ ni ostali dijelovi A1 koja ipak u punom profilu spaja središte i krajnji jug države. Na jednome, u Ličko-senjskoj županiji, kreće sanacija važnog mosta. Za nešto malo više od milijun eura, taj posao će izvesti tvrtka Hidrostres s kojima su Hrvatske autoceste (HAC) 17. ožujka sklopile ugovor o radovima.
Važan most
Sanacija mosta Babića na autocesti A1 koja povezuje Zagreb, Split i Dubrovnik kreće u studenom 2024. godine kada je pokrenuto savjetovanje sa zainteresiranim gospodarskim subjektima. Most i nije toliko star, već je izveden 2004. godine, a ukupne je duljine 250,6 metara – od krila do krila upornjaka, dok je udaljenost između čeonih zidova upornjaka iznosi 236,1 metara.
Svaki infrastrukturni projekt traži redovito održavanje, a zbog frekventnosti prolaska vozila ovom dionicom most se očito ‘istrošio’ pa mu se sprema postupak sanacije. U veljači odabrani izvođač Hidrostres netom je s naručiteljem Hrvatskim autocestama potpisao ugovor u vrijednosti od 1.013.765,44 eura s PDV-om. Radovi bi trebali završiti četiri mjeseca nakon uvođenja izvoditelja u posao.
Što će se raditi
Zna se i koje točno postupke će zahvatiti sanacija. Nakon uobičajenih pripremnih radova za postupak sanacije infrastrukturnog objekta poput mosta Babića u planu su pripremni radovi, ali će prije konkretnih popravaka biti nužno pripremiti projekt izvedenog stanja.

most Babića dio je autoceste A1 | foto: screenshot GoogleMaps
Taj projekt trebat će uključivati opis građevine, detaljan opis sanacijskih radova, te troškovnik s odgovarajućim stavkama. Tu će se nalaziti i liste svih ugrađenih materijala kao i ovjereni izvještaj o provedenim svim tekućim i kontrolnim ispitivanjima.
Prilikom sanacije, dominirat će nekoliko postupaka kojima će se podići kvaliteta mosta. Sprema se frezanje asfaltnog zastora te ručno uklanjanje zaštitnog asfaltnog sloja, uz radove na prijelaznim napravama u širini od 1 metra s mosne strane prijelaznih naprava. Zbog potreba sanacije, uklonit će se postojeća prijelazna naprava mlazom vode.
Borba protiv hrđe
Uklonit će se i sav oštećeni beton, tlačno se injektirati veće pukotine te će se nanijeti antikorozna zaštita i na određenim mjestima dopuniti i zamijeniti armatura. Zamjena armature izvest će se na mjestima hidrorazaranja.
Nadalje, armirat će se bočne strane novoizvedenog prsnog zida, ukloniti jednostrana oplata, i hiperdinamički ukloniti beton ispod prijelazne naprave. Zatim će se nakon uklanjanja produkata hidrorazaranja demontirati oplate s novoizvedenog zida da bi se ispod prijelaznih naprava podlio volumen.
Uz to, budući da su prijelazne naprave potencijalno izložene oštećenjima uslijed udara vozila ili ralica za čišćenje snijega, u zoni ispred i iza naprave bit će potrebno izvesti ojačanje. Prijelazno ojačanje izvest će se ugradnjom žlijebova u sloju asfalta, ispunjenih masom veće krutosti. Žljebove je predviđeno izvesti zarezivanjem asfalta, koso na smjer vožnje, te ugradnjom mase za ojačanje, a na bazi polimerne smole. Ostale postupke u detalje detaljizira tehnički opis, a za početak radova sprema se uskoro.
Što sve valja napraviti kako bi se unaprijedila važna dionica autoceste A3, pročitajte ovdje.