Prugu Hrv. Leskovac-Karlovac gradit će Strabag: Kineska ponuda najniža, ali ‘nerealna’
Austrijska tvrtka Strabag gradit će prugu Hrvatski Leskovac – Karlovac, odlučila je Uprava HŽ Infrastrukture. Natječaj za ovaj projekt raspisan je još 2020. godine, a ponude su otvorene 19. travnja 2021. godine. Strabag je na natječaju gradnju te dionice nizinske pruge ponudio za 1.713,193.221,29 kuna bez PDV-a. Procijenjena vrijednost radova na natječaju bila je 2,02 milijarde kuna.
Međutim, Strabagova ponuda nije bila najniža. Kineska kompanija China Railway Eryuan Engineering poudila je izgraditi ovu trasu za 1,285 milijardi kuna bez PDV-a i bila je bitno niža od ostalih 14 ponuda. Točnije, kineska ponuda je 37 posto niža od procijenjene vrijednosti radova, a 25 posto niža od drugoplasirane Strabagove ponude te 36 posto niža od svih predanih ponuda, piše Jutarnji list.
Damping cijena?
HŽ Infrastruktura je nakon otvaranja ponuda, sukladno Zakonu o javnoj nabavi, od kineske kompanije zatražila pojašnjenje neobično niske cijene zbog sumnje u postavljanje damping cijene. Analizirali su više od sto stavki u predloženom troškovnikui nakon višemjesečnih razgovora i dopisivanja s kineskom tvrtkom zaključili su je da je riječ o preniskoj cijeni po kojoj nije moguće završiti ovaj projekt.
Strabag je također morao dokazati opravdanost ponuđenih cijena, a cijeli se proces dodatno oduljio i zbog kaznenog postupka protiv Strabaga za udruživanje u kartel, koji se u Austriji vodi još od 2014., te je tvrtka morala dokazati da je poduzela korektivne mjere u kompaniji. Mnogo se vremena izgubilo i zbog ishođenja oko 200 potvrda o nekažnjavanju za osobe iz upravljačke strukture kompanije.
Cijene materijala narasle
Nakon odluke o odabiru Strabaga još je dalek put do potpisivanja ugovora jer bi sada mogle uslijediti žalbe kineske kompanije, ali i trećeplasirane turske kompanije Kolin Insaat Turizm Sanayi Ve Ticaret čija ponuda iznosi 1,725 milijardi kuna bez PDV-a. U ovom trenutku potpuno je nezahvalno govoriti kada bi ugovor mogao biti potpisan. Veći bi problem mogla biti ponuđena cijena, formirana prije više od devet mjeseci, a u međuvremenu su cijene materijala dodatno poskupjele. Prema nekim procjenama, trošak gradnje pruge u međuvremenu se povećao za oko 15 posto.
Ako vas zanima teme vezane u HŽ, kliknite i na članak u nastavku: