Digitalizacija gruntovnica: Gotovo sve će se rješavati preko javnih bilježnika, stižu i e-punomoći
Ove godine javni bilježnici bi trebali rasteretiti gruntovnice jer će se prijedlozi za upise u zemljišne knjige i izdavanje izvadaka rješavati elektroničkim putem, a od ljeta bi se na daljinu trebala moći osnovati i tvrtka. No, nastavak digitalizacije javnobilježničkih usluga neće se postizati putem komercijalnih platformi, već u zasebnom IT sustavu, svojevrsnoj ‘sigurnoj virtualnoj sobi’.
Otkrila je to u razgovoru za Hinu predsjednica Hrvatske javnobilježničke komore Zvijezdana Rauš-Klier, prenosi Jutarnji list. Da bi se došlo do većeg stupnja pravne sigurnosti i prevenciju sporova izostavljaju se nepoznati sastavljači isprava, nema tiskanica, nadripisara, agencija i stvara se pozitivna promjena u sferi sprečavanja pranja novca što će dugoročno dovesti do potpune ažurnosti i točnosti zemljišne knjige kao što je na primjer slučaj u Njemačkoj, Francuskoj ili Italiji.
Rauš-Kiler je otkrila da novela zakona o državnoj izmjeri i katastru nekretnina predviđa da bi javni bilježnici sudjelovali kao pravni eksperti u postupku obnove zemljišnih knjiga kod identifikacije sudionika, pregleda predočenih dokumenata i konstatacija u zapisniku.
– Za nastavak tog postupka do upisa novog stanja u zemljišnu knjigu razmatra se novelom Zakona o zemljišnim knjigama dati mogućnost da javni bilježnik kao povjerenik suda sastavi nacrt novog uloška i dostavi ga e-putem sudu, rekla je.
S obzirom da se radi o novoj kompetenciji, Hrvatska javnobilježnička komora razmatra potrebne korake u nadogradnji računalne aplikacije eNotar i sustavne edukacije javnih bilježnika i njihovih suradnika da bi se službene radnje poduzimale što kvalitetnije i ekonomičnije s visokom točnošću rezultata.
Otvaranje tvrtke bez odlaska javnom bilježniku od ljeta ove godine
Nastavak digitalizacije javnobilježničkih usluga, ističe predsjednica HJK, dovest će do toga da građani i predstavnici tvrtki te drugih pravnih osoba od ljeta 2022. neće više morati dolaziti kod javnog bilježnika kako bi osnovali trgovačko društvo ili u postojećem društvu napravili neku promjenu.
Hrvatski notarijat trebao bi do tada uz podršku Ministarstva pravosuđa i uprave implementirati njemački model rada javnih bilježnika na daljinu, a sporazum sa Saveznom njemačkom notarskom komorom koji je tome pripomogao u velikoj mjeri potpisan je još u prosincu 2019.
– To je najsigurniji mogući način rada na daljinu te se u digitalni svijet uz sve njegove prednosti prenosi i visoki stupanj sigurnosti. Prilikom rada javnog bilježnika na daljinu, kao i kod isprava na papiru, taj model će omogućiti da javni bilježnik utvrdi identitet stranke, njezinu pravu i ozbiljnu volju i da savjetuje stranku kako na najbolji i zakonit način može ostvariti svoj cilj, a sve kombinacijom videokonferencijske veze i elektroničke identifikacije te uvidom u fotografiju stranke iz identifikacijske isprave, rekla je Rauš-Kiler.
Dodala je da se to neće postizati putem komercijalnih platformi, već će se sva tri uvjeta realizirati u zasebnom IT sustavu pod nadzorom HJK.
Pomoć poslovnom svijetu
Posebno će, kaže predsjednica HJK, biti korisne e-punomoći jer će kao i ostale javnobilježničke e-isprave biti lako provjerljive i iskoristive u postupcima koji će se voditi na daljinu, a aplikacija će biti vrlo sigurna za korištenje.
– Puno će to značiti i poslovnom svijetu jer će troškovi putovanja biti manji, a poduzetnici će ekonomičnije moći iskoristiti svoje vrijeme. Isprave koje nastanu e-putem bit će im dostupne i pohranjene u prikladnom e-obliku i odmah provedive u e-registrima i e-bazama podataka poput gruntovnice, sudskog registra, porezne baze podataka, statistika, baza mirovinskog i zdravstvenog osiguranja, objasnila je.
Ako želite čitati o digitalizaciji u drugim branšama, preporučamo sljedeći članak: