Priprema se veliki pregled 127 mostova na državnim cestama, trajat će 300 dana, evo lokacija
Hrvatske ceste provode natječaj za glavni pregled mostova na državnim cestama, njih ukupno 127. Vrijednost posla je 400.000 eura, a trebao bi biti obavljen unutar 300 dana, uz okvirni početak tehničkih izvida 3. ožujka. Natječaj je raspisan u prosincu 2024. godine, a ponude su se zaprimale do 17. siječanja. Trenutno je u proceduri odabir izvođača radova. Istražili smo koji mostovi idu na veliki pregled i što će on obuhvatiti. Evo popisa lokacija i radova.
Hrvatska na mreži državnih cesta raspolaže sa preko tisuću mostova s jednim ili više raspona jednakim ili većim od pet metara. Sukladno važećoj zakonskoj regulativi Hrvatske ceste obavezne su provoditi preglede mostova kroz sustav praćenja stanja cesta i cestovnih građevina. Za njih 127 upravo se sprema glavni pregled.
Prema Tehničkim propisima za građevinske konstrukcije određeno je da se glavni pregledi mostova moraju obaviti u vremenskom razmaku ne dužem od 5 godina. Pri tome posebno tehnički obučeno specijalističko osoblje pregledava sve dijelove mostova i provodi potrebna specijalistička mjerenja i ispitivanja. U pravilu postoji potreba i za upotrebom specijalnih vozila i opreme za preglede.
Najviše pregleda u Zadarskoj, Istarskoj i Karlovačkoj županiji
Natječaj koji upravo provode Hrvatske ceste odnosi se na pregled 127 mostova od Prevlake do Dunava. Najviše njih, po 10, u Zadarskoj, Istarskoj i Karlovačkoj županiji, te po 9 u Splitsko-dalmatinskoj, Primorsko-goranskoj i Šibensko-kninskoj županiji.
Osam mostova bit će pregledano u Sisačko-moslavačkoj, Ličko-senjskoj i Krapinsko-zagorskoj, njih 7 u Osječko-baranjskoj, 6 u Varaždinskoj županiji, 5 u Dubrovačko-neretvanskoj i Zagrebačkoj županiji, a po 4 mosta u Bjelovarsko-bilogorskoj i Brodsko-posavskoj županiji. Tri mosta idu u nadzor u Vukovarsko-srijemskoj županiji, Virovitičko-podravskoj, Požeško-slavonskoj i Koprivničko-križevačkoj županiji, dva mosta pregledavat će se u Virovitičko-posavskoj, a jedan most u Međimurskoj županiji.
Obuhvat pregleda
Glavni pregledi mostova kojima je svrha utvrđivanje stanja konstrukcije i materijala, obavezno moraju obuhvatiti kontrolu svih elemenata. Na prvom mjestu provodi se pregled temelja uz pregled stanja dostupnih dijelova temelja, a za temelje u vodi i podvodni pregled te posrednu kontrolu putem provjere ispravnosti geometrije ostalih dijelova građevine.
Kontrolira se i stanje elemenata nosive konstrukcije. Ovo je detaljan pregled i obavezan je za elemente konstrukcije koji su bitni za nosivost konstrukcije u cjelini te za pravilno funkcioniranje građevine (spojevi glavnih nosivih elemenata, potporni elementi, glavni nosači, zatege, i sl.), a čijim otkazivanjem može biti ugrožena sigurnost korisnika građevine i/ili prouzročena značajna materijalna šteta.
Također, pregled za svaki most obuhvaća i kontrolu geometrije konstrukcije, koja je obavezna za sve one dijelove čija bi promjena oblika ili dimenzija u odnosu na izvorno izvedeno stanje mogla utjecati na sigurnost ili funkcionalnost građevine. Provjerava se i stanja ležajeva i oslonaca – pravilnost položaja, pritegnutost, čistoća, oštećenja i funkcionalnost.
Dodatno, ali ne manje važno u sklopu pregleda provjerava se: stanje zaštite od korozije, stanja otpornosti na požar (premazi, zaštitne obloge, zaštitni slojevi, i sl.), stanja sustava za odvodnju i drenažu, stanja priključaka instalacija i opreme na elemente konstrukcije, brtvljenja odnosno provjetravanja kod sandučastih elemenata, stanja elemenata za osiguranje konstrukcije i ljudi, kao što su ograde, penjalice, leđnici, vodilice, te stanje ugrađene opreme za opažanje i mjerenje ponašanja građevinske konstrukcije.
Detektiranje nedostataka
Pregledom je potrebno utvrditi karakteristična oštećenja koja se pojavljuju na konstrukciji te se ovisno o sastavnicama konstrukcije određuju karakteristični profili. Karakteristični profili su pozicije na konstrukciji na kojima se određuju vizualno ocjenjene kategorizacije oštećenja.
Na tim pozicijama se određuju čitavi elementi ili površine elemenata (beton, čelik, drvo) kojima možemo dodijeliti kategoriju ovisno o stupnju oštećenja i to se naziva ‘preliminarna kategorizacija oštećenja’. Ucrtavaju se područja elementa ili čitavi elementi ocijenjeni pojedinim stupnjem oštećenja na površini. Ukoliko se element ocjenjuje po izdvojenim površinama, ukupna ocjena za čitav element jest najlošija ocjena bilo koje površine tog elementa.
Inženjeri koji će preglede provoditi vizualno trebaju biti opremljen tehničkim crtežima elemenata konstrukcije koje pregledava, fotoaparatom, videokamerom i prema potrebi endoskopom za snimanje nepristupačnih dijelova te povećalom ili sličnim alatom sa graviranim debljinama zazora pukotine. Podaci se upisuju u unaprijed pripremljen obrazac koji sadrži sve podatke potrebne za unos u Bazu cestovnih podataka, a uz izvješće se prilažu tehnički crtež i fotografije.
Koji mostovi idu u pregled
Mostovi koji će biti obuhvaćeni ovim pregledom su: Bistrina, IV Žnjan, Tučepi, Raba Maljkovo, Glina I, Glina II Roviška, Maja, Petrinjčica, Zrinski, GP Hrvatska Dubica, Kozjača, Tribunjska Draga, NV Zvečaj Duga resa, Most Mahično, Most Plaški I, Plaški II, Lička Jasenica, Ričica, Čačinci I, Čačinci III, NV Vukovar, Šarengrad, Nijemci, Belišće II, Belišće, Kupa Karlovačka, Našička Rijeka, Rastović, Ričina, NV Biograd, NV Pakoštane, Jankolovica, Kakma Donji, Kakma Gornji, NV Islam Latinski, most Kazalište u Rijeci, NV Urinj II, Delnički potok, NV Vršić-Čavle, NV Cementara.
U nastavku tu su: NV Veli Lazi-Brgud, Banjol, Smrečje, VI Nezerine, Mali Lošinj, Rječina, Dol Mirne3-Mali Mlun, Luka Raša, Antenal , Stancija Špinj, nadvožnjak Medaki, Vrh Lima istarska, Porte de Grando, Radonjić Dračevac I, Dračevac II, Vrila, HŽ Vrbovec Zagreb, Glogovnica, Babić, Bračak Krapinska, Mraclin ZG, Skender Brdo, Crevarska strana, Kuplensko, Vojnić I, Maljevac, Lepoglava, Plitvica, Dravski most, NV Višnjevac I i II, Macelj III, Krapinska, Đurmanec, Krapina I, Kutina II, Gregurovec, Severin, Veliki Grđevac 2, Garešnica, Čađavački Lug, Cabuna, Čađavica, Križac, Lišnica, Krožera, Koče, Ponte Porton 2.
Pregledani će biti i mostovi: Krušnica, Nurkovac, Nova Varoš II, Permani-Mučići, Mlinica, Mizdrakovac, Čikola, Gradina-Drniš, Stažnjevec II, Varaždinska, Krapinčica, Koprivnica, Most Muć Donji, Jamani, Bani – Klis Grlo, NV Konjsko, Mikleuš 2, Devčić draga, Gornji Lopci Lička, Rogač, Čovići, Brodarica, Radučić, NV Vidici, NV Tukanići, Sveti Rok II, Savski, Most nova Varoš III, Glavica Zabrdska – Kamenska, NV Solaris, Veliki Lovrečan, Bilice, Leskovec, Bednja Mlin, NV preko AC Sv. Križ, Molve, Plavnica, Kanal Lonja-Strug Brod, Brodarica, Mosor, Lug Zabočki Krapina i Novigrad Podravski.
Doznajte ovdje sve o rekonstrukciji mosta u Kaštel Kambelovcu koja svima diže tlak.