Od ‘naplatne kraj dvorca’ do granice sa Slovenijom: Ovako se održava dionica ‘Zagorske autoceste’
Ljetna sezona završava, a Hrvatske autoceste započinju radove, uključujući održavanje dijela A2 od naplatne postaje Trakošćan do granice sa Slovenijom, za što je predviđeno 80.000 eura. Iako je dionica kratka, redovna ophodnja i održavanje kolnika, odvodnje i udarnih jama važni su za sigurnost prometa. Posebna pažnja posvećuje se pripremama za zimu, uključujući posipavanje soli i kalcij klorida te raljenje kolnika. Ove aktivnosti pomažu spriječiti veća oštećenja ceste i dugoročno štede troškove.

Autocesta A2 | Foto: AZM
Ljetna sezona praktički je završila, a to znači da Hrvatske autoceste kreću u realizaciju planiranih projekata. Nedavno su započeli veliki radovi na autocestama A6 i A7 u okolici Rijeke, dok sada na red dolazi redovito održavanje manjeg dijela autoceste A2, znane i kao ‘Zagorska autocesta’. Radi se o dionici od platoa naplatne postaje Trakošćan do graničnog prijelaza sa Slovenijom. Za izvođenje radova raspisan je javni natječaj, a procijenjena cijena iznosi svega 80.000 eura, što je prava sitnica u građevinskim okvirima.
Ipak, iako se radi o relativno malom iznosu, održavanje ovakvih dionica presudno je za sigurnost i protočnost prometa. Zanimljivo je vidjeti što sve obuhvaća ovakav zahvat, od redovne ophodnje ceste do priprema za nadolazeću zimsku sezonu.
Ophodnja autoceste
Ophodnja autoceste podrazumijeva svakodnevnu brigu o stanju kolnika i okolne infrastrukture. Ona se na ovoj dionici provodi tri puta dnevno u dužini od oko 1,5 kilometara u jednom smjeru, što znači da ekipa svakodnevno odradi više ciklusa. Svaki ciklus traje oko 20 minuta, pa se u konačnici radi o ukupno jednom satu ophodnje tijekom 24 sata.
Ekipa se sastoji od osposobljenog ophodara, vozača i specijaliziranog vozila opremljenog prema Pravilniku o ophodnji javnih cesta. Uz redovne obilaske, ophodarska služba zadužena je i za intervencije u slučaju prometnih nesreća ili izvanrednih događaja. Na temelju iskustva, očekuju se do tri takve intervencije mjesečno, svaka u trajanju od jednog sata, što dodatno naglašava važnost njihove spremnosti.

Naplatna postaja Trakošćan, autocesta A2 | Foto: Wikimedia commons
Operativno održavanje
Redovito održavanje obuhvaća i niz operativnih aktivnosti koje osiguravaju funkcionalnost prometnice. U to spada ručno čišćenje kolnika i uklanjanje opasnih tvari, što se obavlja jednom mjesečno i traje oko dva sata. Popravak udarnih jama hladnom asfaltnom masom također je predviđen prema potrebi, s očekivanim opsegom od oko 12 kvadrata godišnje.
Posebna pažnja posvećuje se sustavu odvodnje, pa se rešetke slivnika i separatora čiste jednom mjesečno u trajanju od jednog sata, a ukupno se održava njih 120. Sve ove aktivnosti možda djeluju rutinski, no one su ključne za sprječavanje oštećenja i produljenje životnog vijeka ceste. Time se štedi novac na većim zahvatima i osigurava sigurnija vožnja za sve korisnike autoceste.
Zimska služba
Završetak ljeta ujedno znači i početak priprema za zimske uvjete na autocestama. Zimska služba ima zadatak osigurati prohodnost i sigurnost, a među njezinim osnovnim poslovima je posipavanje kolnika. Preventivni posip soli izvodi se 16 puta tijekom mjeseca, a za svaki ciklus potrebno je 15 minuta, što ukupno daje 36 sati tijekom četiri mjeseca trajanja zimske službe. Osim preventivnih radova, predviđeno je i šest ciklusa raljenja i posipavanja kolnika mjesečno, u trajanju od 1,5 sat mjesečno, odnosno 12 sati ukupno.
Procjenjuje se da se na ovoj dionici utroši oko 110 tona natrij klorida tijekom sezone, dok je potrošnja kalcij klorida oko 8 tona. Ovi podaci najbolje pokazuju koliko je složena i odgovorna zadaća održavanja i najkraćih dionica autoceste tijekom zime.
Pridružite se našoj Viber zajednici i prvi saznajte sve informacije.