Pretraga

Glavni autobusni kolodvor u državi ide u ‘makeover’: Pročelje u groznom stanju, evo što otkriva dokumentacija

A- A+

Zagrebački Glavni kolodvor svojevremeno je bio arhitektonska inovacija. U 1987. kad je završen prema projektu slovenskih arhitekata Majde Kregar i Vojteha Ravnikara, sigurno je ispunjavao svoju funkciju i k tome bio poseban dodatak Zagrebu i Hrvatskoj za sve autobusne linije koje prolaze Zagrebom. No, do danas se itekako srozalo stanje zgrade koju treba podići na višu razinu i prilagoditi ju suvremenim standardima na više načina. Sada je u pripremi velika obnova pročelja, koju bi trebalo provesti za više od četvrt milijuna eura.

Autobusni kolodvor Zagreb | Foto: AKZ

Iako Autobusni kolodvor Zagreb ‘odrađuje’ svoju funkciju, kako vrijeme prolazi, na ovoj nekad možda inovativnoj konstrukciji sve su više očiti znakovi propadanja i ‘trošenja’ zgrade. O početku uređenja makar nekih dijelova kompleksa na kojem pristaju autobusi iz svih dijelova Hrvatske, ali i iz inozemstva, u skladu s današnjim standardima mediji su izvještavali u studenom.

Grad Zagreb sada ide korak dalje pokretanjem sanacije čeličnih konstrukcija. Posao procijenjen na 280 tisuća eura zasad je tek u prethodnom savjetovanju.

Izdvojeni članak

Omiljena destinacija na magistrali dobiva autobusni kolodvor: U planu novi peroni i podzemna garaža

Mar izradio projekt

Projekt sanacije čelične konstrukcije na jednoj od najvažnijih putničkih zgrada u državi jesenas je izradila tvrtka Mar. Kako piše u uvodu Projektnog zadatka, ‘na temelju Ugovora o pružanju usluge, sklopljenog između Zagrebačkog holdinga, Podružnice Autobusni kolodvor i Mar-a, izrađen je glavni građevinski projekt sanacije čelične konstrukcije zatega vanjske nadstrešnice na Autobusnom kolodvoru Zagreb’.

Kako je navedeno u ovom dijelu dokumentacije, za potrebe projekta sanacije bila je dostupna sljedeća dokumentacija: izvorna arhivska projektna dokumentacija i ‘Analiza stanja i ispitivanja stabilnosti čelične konstrukcije’. Potonji dokument djelo je Deskon studia, koji je analizu proveo i sastavio u svibnju ove godine, a otkriva sve detalje o stanju konstrukcije.

Poznato pročelje s 8 zatega

Naravno, sporna je čelična konstrukcija na pročelju po kojemu je zgrada i prepoznatljiva. U tehničkom opisu navedeno je da se predmetna nadstrešnica (s čeličnim zategama) nalazi na istočnom dijelu objekta B autobusnog kolodvora, okrenutom prema Aveniji Marina Držića.

Pojašnjeno je da je nadstrešnica izvedena kao armiranobetonska ploča duljine 65 metara i široka 3,8 metara, a ovješena je o 8 čeličnih vlačnih zatega. Ploča nadstrešnice je promjenjivog poprečnog presjeka, a uz njen vanjski rub cijelom duljinom izveden je kosi armiranobetonski zid u koji su sidrene čelične zatege i služi kao ograda.

Na nadstrešnici su izvedene staklene kupole koje prekrivaju većinu površine, a unutar kojih se nalaze prodajni i uslužni prostori te je samo manji dio gornje površine nadstrešnice izložen vanjskim utjecajima, ističe projekt.

Autobusni kolodvor Zagreb | Foto: Arhitektura Zagreba

Nestala zaštita od korozije

Što se tiče oštećenja, fotografije s terena pokazuju manja oštećenja na sidrenju zatege 1 u beton nadstrešnice te pojavu korozije na toj i drugim zategama, što potvrđuje više fotografija čeličnih ‘šipki’. Kako je navedeno ispod još jedne fotografije koja prikazuje zatege 3 i 4, ‘na donjim trežinama zatega skinuta je zaštitna obloga i na dostupnim površinama može se uočiti dotrajavanje te opet, ljuštenje AKZ-a i korozija čeličnog profila.

Na nekim zategama zabilježen je čak potpuni izostanak antikorozne zaštite pored uznapredovale korozije s ljuštenjem čelika diljem sidrenog elementa. Pogled na zaprege 4 i 5 na donjim trećinama zatega je da je na donjim trećinama uklonjena zaštitna obloga i na dostupnim površinama se može uočiti dotrajavanje i ljuštenje zaštite te je jasno vidljiva pojava korozije. Problemi su ponavljajući i uočljivi na zategama duž cijelog pročelja.

Na zategi 4 uz ljuštenje čelika vidljivo je i smanjenje presjeka, a i taj problem je ponavljajući. Sa zatege 8 doduše nije skinuta obloga te ova zatega nije dostupna za pregled. Ipak, na sidrenom elementu te zatege uočen je potpuni izostanak AKZ-a, s uznapredovalom korozijom i ljuštenjem čelika.

Procurivanje na nadstrešnici

Problemi su uočeni i na armiranobetonskoj ploči nadstrešnice. Tako pogled na blok ploče kod zatege 8 pokazuje tragove vlaženja i izluživanja, gdje uslijed stalnog procurivanja uz rub dolazi do nastanka siga. Sige se stvaraju duž cijele ploče, što pokazuju materijali iz analize stanja ovog pročelja.

– Tragovi vlaženja na vanjskom rubu cijelom duljinom nadstrešnice/Vlaženje s izluživanjem u podgledu nadstrešnice/Tragovi curenja na vanjskom rubu ploče, vlaženje i izluživanje u podgledu/Detalj izluživanja i procurivanja u podgledu ploče opisi su ispod slika koje pokazuju navedene probleme na pročelju.

Autobusni kolodvor Zagreb | Foto: Arhitektura Zagreba

Detaljni opis u Analizi stanja

U skladu sa svim spomenutim oštećenjima, Projektni zadatak predlaže prikladna rješenja. U ‘Analizi stanja i ispitivanju stabilnosti čelične konstrukcije’ obavljen je proračun mehaničke stabilnosti i otpornosti čelične konstrukcije, a proračun je proveden korištenjem sadašnjih Eurokod propisa i tadašnjih JUS propisa.

Proračun je proveden za zatege na dijelu nadstrešnice najmanjeg izmjerenog poprečnog presjeka, a sila u zatezi preuzeta je iz postojećeg proračuna te uvećana za 40 posto. Zbog korozije elemenata poprečni presjek je umanjen za 10 posto, piše u uvodu tehničkog opisa projektnog rješenja.

– Utvrđeno je da izvedeni profil u osi 5 zadovoljava otpornost na vlačno opterećenje u osi prema
Eurokodu s iskoristivosti od 70 posto, a izvedeni profil u osi dE zadovoljava otpornost na vlačno opterećenje u osi prema Eurokodu s iskoristivosti od 77 posto. Profili također zadovoljavaju otpornost na vlačno opterećenje izračunato prema JUS normama, piše u dokumentaciji.

U pripremi obnova zatega

Što se tiče radova na objektu, krenut će se od pripremnih zahvata, dakle mobilizacije i demobilizacije gradilišta, nabave i montaže zaštitnih ograda za sprječavanje ulaska pješaka i vozila u zonu radova, te za dobavu, montažu, održavanje, demontažu pa i odvoz skela. Donosit će se i radne platforme te sva druga oprema potrebna za izvođenje radova sanacije.

– Radovi sanacija čeličnih zatega obuhvaća obnovu zatega na autobusnom kolodvoru, uz zamjenu dijelova koji su značajnije oštećeni ili prekomjerno korodirali. Prethodno je potrebno ukloniti limenu oblogu oko zatega i ispunu od žbuke te odvoz otpadnog materijala na mjesto oporabe. Uklanjanje postojećeg prekrivnog sustava se izvodi čišćenjem svih čeličnih površina zatega do metalnog sjaja, pojašnjeno je u tehničkom opisu zadatka.

Izdvojeni članak

Zagrebački Glavni kolodvor bliže obnovi: Evo tko izrađuje dokumentaciju za projekt od 70 milijuna eura

S druge strane, radovi sanacija čeličnih zatega obuhvaća obnovu zatega na autobusnom kolodvoru, uz zamjenu dijelova koji su značajnije oštećeni ili prekomjerno korodirali. Prethodno je potrebno ukloniti limenu oblogu oko zatega i ispunu od žbuke te odvoz otpadnog materijala na mjesto oporabe. Uklanjanje postojećeg prekrivnog sustava se izvodi čišćenjem svih čeličnih površina zatega do metalnog sjaja, piše dalje u opisu rješenja.

‘Spas u zadnji čas’

S obzirom na uočena oštećenja bočnih strana u vidu segregacija, na svim površinama se predviđa uklanjanje betona hidrodemoliranjem u debljini do 2 centimetra, dok se u podgledu nadstrešnice zbog vidljivog vlaženja i izluživanja na svim površinama predviđa uklanjanje betona hidrodemoliranjem u debljini do 2, odnosno 4 centimetra. Prema potrebi, u debljini od 4 do 6 centimetra.

– Oštećeni beton se uklanjat će se u predviđenoj debljini, odnosno sve dok se ne ukloni sav nestabilni i degradirani sloj betona. Debljine uklanjanja ovise o stupnju degradacije betona, a odobrava ih nadzorni inženjer nakon pregleda betonske površine i po potrebi ispitivanja čvrstoće prionljivosti betona (HRN EN 1542). Sav otpadni materijal od uklanjanja betona, utovariti u prijevozno sredstvo i odvesti na deponiju, pojašnjeno je.

Prema podacima u javnoj nabavi, po odabiru, radovi na sanaciji pročelja trajat će do godinu dana od uvođenja odabrane tvrtke u posao. Zna se i da kompleks ima druge probleme, a kako će se obnavljati, vrijeme će pokazati. Zasad traje prilagodba zgrade osobama s invaliditetom i smanjene pokretljivosti, kako je u studenom pisao hrt.hr.

Copy link
Powered by Social Snap