Kako će ‘istok’ i ‘zapad’ povezati brza željeznica: Između aerodroma brzinom svjetlosti
Turska je svoju željeznicu počela unaprjeđivati početkom 2000-ih. Neke pravce otad je ubrzala te je razgranala svoj metro. Ipak, njihovo Ministarstvo prometa i infrastrukture smatra da se u željezničkom prometu još štošta može poboljšati. Jedan od prvih koraka uvođenje je brzog vlaka između dvije zračne luke u Istanbulu – jedne na europskoj i druge na azijskoj strani grada.
Sprema se promjena u vezi između zračnih luka u Istanbulu. Prema informacijama s kraja 2024., brzim vlakom će se povezati dvije zračne luke u tom gradu, onu s europske strane s drugom zračnom lukom, Sabiha Gökçen. Metro veza između dvije lokacije je već postojala, ali se dosad nije putovalo brzom željeznicom.
Nova brza trasa
Turska vlada najavila je planove za proširenje brze željeznice prema Istanbul Sabiha Gökçen zračnoj luci koja se nalazi na azijskoj strani šesnaestog najvećeg grada na svijetu. Dio je to aktivnosti prema kojoj Ministarstvo prometa nastoji čim više razgranati gradom brze poveznice s istanbulskim zračnim lukama, a jedna od novih brzih linija bit će i u postojećem metrou usmjerenom ka gradskom aerodromu na azijskoj strani grada, navodi Centar za avijaciju (CAPA).
Riječ je o strateškom projektu povezivanja dviju luka brzim vlakom. U izjavi za javnost, turski ministar prometa i infrastrukture Abdulkadir Uraloglu najavio je objavljivanje vizualizacije nove rute početkom ove godine. Nova linija brzog vlaka bit će duga 120 kilometara, a kretat će od Gebzea, prolaziti kroz zračnu luku Sabiha Gökçen i prelaziti most Yavuz Sultan Selim prije nego dospije do druge zračne luke, javlja damaskturk.com.
Riječ je o ambicioznoj inicijativi kojom se nastoji poboljšati povezanost između glavnih prometnih čvorova, čineći grad još atraktivnijim za strane investitore.
Željeznica u razvoju
Inače, Turske željeznice (TCDD) su krenule graditi brzu prugu još u 2003. Trenutno, brzi vlakovi prometuju trima trasama u državi. Ovakvi vlakovi voze između Ankare i Istanbula, Ankare i Konye te Ankare i Sivasa.
Oblik prijevoza zvan Yükses Hizli Tren (YHT) jedini je oblik brze željeznice u cijeloj Turskoj, kojom voze svega dva modela električnog vlaka (EMU). Ovisno o tome o kojem modelu je riječ, u vožnji mogu doseći brzinu od 250 km/h ili 300 km/h. Sporiji model je HT65000, dok je brži model naziva HT80000.
Iako je odavno pokrenuta realizacija projekta putovanja brzim vlakom u Turskoj, ovaj oblik prijevoza ondje se i dalje razvija i mijenja. Primjerice, za razdoblje između 2011. i 2023. bilo je u planu produljenje željezničke mreže od ukupno 10.000 kilometara.
Skraćeno putovanje
Prije uvođenja sistema brze željeznice, najnaseljenija urbana središta u državi, Istanbul i Ankara bili su povezani s 576 kilometara dugom prugom, od čega je samo 110 kilometara bilo dvotračno. K tome, dok je cijela trasa bila elektrificirana, loša kvaliteta tračnica i niska razina radijusa okretaja onemogućavala je brzu vožnju vlakom.
Prije nego je ova ruta unaprijeđena u 2006., željeznica je dobivala 10 posto zarade od prijevoza putnika, dok je putovanje između Istanbula i Ankare trajalo oko 6,5 sati. Brzi vlak između dva grada je provozio 25. srpnja 2014. te su tada svi vlakovi vozili do Kadiköyja – istočnog predgrađa Istanbula. Vlak je prelazio rutu 12 puta na dan, a putovanje je po novom trajalo znatno kraće, oko 3,5 sati.
Hoće li Zagreb ikada dobiti metro i zašto neki misle da neće pročitajte ovdje.